Får jag bjuda på en drink?


På Clemens antik finns det mycket retro. Ofta slår hjärtat några extra slag och jag blir köpsugen när jag går runt och tittar där inne. Det gäller dock att veta när det är värt att öpnna plånboken eller inte.

Denna gång klappade mitt hjärta lite extra för ett barskåp från 1940-talet. Jag menar, hur kan man inte bli förälskad i något så vackert? (Är det någon som vet var man kan få tag i mässingsdelen till ett nyckelhål?)

Tittar man på utsidan ser det kanske inte så värst intressant ut men när man öppnar dörrarna är det som att slå upp portarna till en helt annan tid och plats. (Vimsiga lilla jag glömde givetvis att ta bilder innan jag började fylla skåpet)

Barskåpet har en praktisk låda där man kan förvara drinkpinnar, istång och annat smått som kan behövas när man ska blanda sig en drink eller två.

Inuti lådan sitter det en stämpel som talar om att skåpet är från "Förenades Möbler" i Linköping. Någon info hittade jag tyvärr inte när jag googlade på namnet. Det kanske är någon av Er läsare som vet mer?

Ovanför lådan sitter det en utdragbar skiva som kan användas för avlastning eller som skärbräda. Tack och lov ser den inte ut att ha blivit använd som skärbräda och det kommer inte att hända heller!

Vill man slippa böja sig kan man blanda drinkarna på glasskivan som ligger ovanpå skåpet (dessutom slipper man fördärva resten av skåpet med fula alkoholfläckar om man skulle råka droppa lite).

Allra vackrast är skåpet på kvällen när det är mörkt ute och lampan lyser med ett ljuvligt sken i vardagsrummet.



Inte visste jag att jag hade så mycket alkohol hemma.
Det blir kanske så när man sällan dricker?

Den lilla karaffen får mig att tänka på Mad Men och deras whiskeydrickande.

I början på sommaren tittade jag och min man på ett nästan identiskt barskåp och vi blev båda förälskade men tyvärr sa plånboken stopp! När jag fick syn på detta och insåg att vi faktiskt hade råd kunde jag inte låta bli att slå till. 

Detta är kanske en aningen udda fråga men jag är ju som sagt väldigt nyfiken av mig. Hur förvarar Ni Er alkohol och Era drinkglas/tillbehör?






Kommentarer
Postat av: Benny

Kanonfint! Skulle göra sig bra med en ISI ishink däri ;-) Vilken tur då att jag har så många... :-)

Mejla mig så ska jag kolla vad jag har i skåpet!



Det är lite svårt att se detaljer av vad som finns på bilderna, de är väldigt små och går inte att förstora, därför undrar jag om de små skålarna (ser det ut som) på tredje bilden, de ser ut som snacksskålarna i ISI-serien, men jag antar att det inte är det..?

2010-09-22 @ 13:19:50
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Clinen

Benny: Jag ska ta lite närmre bilder på skålarna åt dig och slänga iväg ett mail. Jag tror dock att det är ittalaskålar men jag är lite osäker. Vi brukar använda dem till glass eller chokladpudding. =)

2010-09-22 @ 13:46:56
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Christin

Så snyggt barskåp ! Tänkte väl att det snart skulle bli fler retromöbler hos dej :-)

Vi fixar inte så många drinkar, det blir mest vin här,men har edentuella flaskor i ett skåp i köket och glas i köket och i skänken i rummet.

Inte så tjusigt som ditt skåp men vi får inte plats med fler möbler hos oss..

2010-09-22 @ 18:13:10
Postat av: Clinen

Christin: Det tråkiga är att detta är den sista möbeln vi har plats med. Hädanefter får jag byta ut något modern om det ska komma in mer retro men jag tror min man blir ledsen på mig då. Haha.



Jo, eventuellt ska jag se om jag kan ha ett sminkbord inne på toaletten också. Ska mäta lite i badrummet och se om det kommer att gå och sedan får jag gå på jakt! ;)

2010-09-22 @ 19:19:10
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Randiga Tråden

Tack gärna, den är ursnygg.

2010-09-22 @ 19:33:39
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: The StarChief

Det var skitsnyggt, säg bara till så kommer vi.

2010-09-22 @ 21:05:20
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Danjel

Det var nog det häftigaste lilla barskåp jag sett, både snyggt och praktiskt!! :)

2010-09-22 @ 21:10:57
Postat av: Clinen

Randiga tråden, StarChief och Danjel: Tack så mycket! Kul när det inte bara är jag som gillar möblerna eller prylarna som bosätter sig här hemma. =)

2010-09-22 @ 23:47:32
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Eli

Vilken skönhet!!! En möbel som gör ett helt rum. Stort grattis!

2010-09-23 @ 22:34:22
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

Eli: Tack! =D

2010-09-24 @ 00:22:13
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Tomas

Sitter just och tittar på ett likadant skåp. Problemet är att jag inte har någon aning om hur mycket såna här saker är värda. Ungefär hur mycket betalade du för ditt?

2012-03-05 @ 19:44:18
Postat av: Fredrik

Hej!

Snyggt! Är det till salu?

Mvh Fredrik

2012-05-08 @ 18:41:54
Postat av: Clinen

Fredrik: Absolut inte. Det skåpet kommer jag aldrig sälja! =)

2012-05-09 @ 09:58:23
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Hemliga Arne

Jag har ett likadant barskåp.
Har sett 5 st i olika nyanser.
Nyckelhålet skall vara vitt eller svart!
Vet ej ifall det är elfenben, ebenholtz eller horn av något slag. Torka aldrig skåpet med blöt trasa, franskpolerat/shellack.

2012-09-27 @ 15:30:56

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback