Rödeby loppis har mer än man tror!


Jag nämde för ett litet tag sedan att vi besökte Rödeby igen och detta är vad som fick följa med hem.

En underlig liten sak i glas som kallas för "Mjölkvakten".

Tydligen var det så att man la ner denna glaspryl i en kastrull och sedan hällde man i mjölken som skulle värmas. När den lilla glasprylen började skramla i botten av kastrullen var det dags att ta kastrullen av plattan så att mjölken inte skulle brännas vid. Lite synd att förpackningen var trasig men det var en så pass udda sak att jag inte kunde låta bli att ta den.



Vi hittade några intressanta böcker också, där fanns hur många som helst. Till slut bestämde vi oss för dessa tre. En bok för trädgårdsodlare, en bok om svamp och svampplockning och en bok som handlade om SJ mellan åren 1856-1956.

Där fanns även en bricka från Perstorp som jag inte kunde låta ligga kvar. Den matchar mitt "nya" köksbord och min "nya" specerihylla väldigt bra! (Bilder på allt detta kommer när vi flyttat in sakerna i den nya lägenheten!)

Från början ville försäljaren ha 70 kronor för brickan men det tyckte jag var överdrivet så det slutade med att vi fick allt för 100 kronor.





Kommentarer
Postat av: Susanna

Vilken lustig pryl! Men smart.



Brickan är ljuvlig. Skulle också vilja ha en sådan.

2010-08-25 @ 14:17:57
URL: http://brownbeans.wordpress.com/
Postat av: Clinen

Susanna: Ja men jag vet inte om jag vågar testa den :P Det är ju glas och skramlar det till för hårt kanske den går sönder. Hehe Den får nog vara fin på hyllan istället =)

2010-08-25 @ 14:21:57
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Christin

Det låter som om du ändå är bra på att pruta :-)

Ursnygg bricka och roliga grejer i övrigt också.

2010-08-25 @ 15:44:16
Postat av: Clinen

Christin: Man skulle kunna tro det men det enda jag gjorde var att säga "Oj, jaha" och sen tittade jag på min och sa "vad säger du?" "ja jag vet inte svarade han" och då ville försäljaren veta vad jag tyckte var rimligt men jag kunde ge något svar så då sa han själv 100 kronor för allt. Hahaha Fast den tekniken verkade ju funka denna gång i alla fall. =)

2010-08-26 @ 13:42:51
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: StarChief

den där skramlaren låter smart.

Suck sådana brickor kommer jag ihåg när dom slängde hundratals från den gamla skolbespiningen här i skolan där farsan var vaktmästare för längesedan.

Kul prylar du hittat.

2010-08-29 @ 22:42:35
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Cinna

Synd att jag missade Rödeby i somras jag som är i Blekinge hela somrarna...Verkar intressant

2010-09-04 @ 10:00:42
URL: http://tusenvaser.blogspot.com
Postat av: Anonym

Cinna: Du får åka dit nästa sommar! =)

2010-09-04 @ 19:29:10

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback