Kan man fynda redan klockan 08.30?


Ibland går man förbi något och känner glädje över det man för syn på. Det är svårt att slita sig och trots att man vet att man inte borde spendera pengar den dagen kan man inte låt bli. Igår var en sådan dag för mig.

Jag stannade till på torget där det brukar stå lite folk och ha loppis innan jag begav mig till jobb. Där fick jag syn på denna läckra vas från Uppsala Ekeby. Jag vet inte varför jag blev så förtjust i den men jag kunde inte låt bli att köpa den! Jag gillar färgen, formen och det lilla mönstret på vasen. Det känns så typiskt 1950-tal.



Försäljaren ville ha 40 kronor men jag fick den för 35 kronor,
det tyckte jag absolut att den var värd!

Såhär ser vasen ut upptill.

Stämpeln under vasen var inte lätt fånga på bild. Det ska i alla fall stå UE Sweden 5028. Sedan är där en liten pratbubbla (?) också som det står mio eller mis. (Christin påpekade att det kunde stå MS och vid en närmre titt insåg jag att hon hade rätt) Det står alltså MS i "pratbubblan" och då är frågan om det är en vas av Mari Simmulson? Det kanske är Någon av mina läsare som har lite information om denna vas?

Uppdatering: Brittmari på Randiga Tråden bekräftar att det är Mari Simmulson som formgivit vasen. Pratbubblan ska tydligen vara hennes signatur. (Jag tackar så mycket för denna information!)

Gamla saker och fina ting berättar att det inte alls är en vas utan en burk. Det ska alltså finnas ett lock till den. Roulette var namnet och den verkar vara gjord under 1965.

Vasen fick äran att bo i hallen på mitt nya telefonbord. Den passar så fint ihop med telefonen men den kommer förmodligen få bosätta sig i en stringhylla när en sådan hittas! (Jag vill ha en liten variant med vit string)



Jag borde kanske köpa lite blommor att ha i vasen.
Problemet är bara att jag inte vet vilka blommor det skulle vara.






Kommentarer
Postat av: Christin

Står det kanske MS ? Isåfall gissar jag på Mari Simmulsson men helt säker är jag inte.

Fin som den är men säkert också med blommor i.

2010-04-29 @ 21:19:47
Postat av: Clinen

Christin: Du har nog rätt. Det står MS i "pratbubblan". Jag får försöka kolla upp det lite närmre nu när jag eventuellt vet vem som gjort vasen.

2010-04-29 @ 22:15:29
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: randiga tråden

Så söt den är, det är Mari Simmulsson, pratbubblan är hennes signatur. Brittmari

2010-04-30 @ 08:43:59
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: anna

Vilket fynd! Den är så söt! och jag gillar verkligen din telefon också!

En sån hade jag hemma som barn.

Postat av: Clinen

Anna: Ja visst är telefonen rolig. Tyvärr kan jag inte ringa med den då vi har IP-telefoni MEN jag kan iallafall svara i den när folk ringer hit om jag känner för det ;)



Man måste hålla in en knapp på luren för att personen i andra änden ska kunna höra mig så det blir inga längre samtal med den.



Randiga Tråden: Tack! Roligt att veta vem som gjort vasen.

2010-04-30 @ 15:01:46
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Gamla saker och fina ting

Jag ropade in denna burk som det ska vara ett lock till på en auktion. Du kan se den här:

http://sakerofinating.blogg.se/2009/november/auktionsfynd-mari-simmulson.html

Jag gillar den också, så härli i färg och form..

2010-05-02 @ 23:06:01
URL: http://sakerofinating.blogg.se/
Postat av: Clinen

Gamla saker och fina ting: Tack för informationen! Då får jag se om råkar hitta ett lock till min burk. Annars tycker jag att den är himla fin som vas också!



Har du fått tag på fler saker i samlingen?

2010-05-03 @ 15:46:20
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Gamla saker och fina ting

Nej, tyvärr så har jag inte hittat fler av serien. men jag håller utkik.. ;)

Den är jättefin även utan lock.. Och vaser går ju alltid åt. ;)

2010-05-04 @ 01:06:41
URL: http://sakerofinating.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback