Hysterin som kallas "miljötänk".


Vi tror alla att vi är mer medvetna och gör bättre val när det gäller miljön idag. I vissa fall stämmer detta säkerligen men i andra fall stämmer det inte alls. Jag hittade en väldigt bra text på facebook som riktade sig till personer i 50 års åldern eller till den som bara var nyfiken och intresserad.


"I mataffären nyligen föreslog den unga kassörskan att jag skulle ta med mina egna kassar eftersom plastpåsar inte är bra för miljön. ”Er generation brydde sig inte tillräckligt för att bevara miljön till kommande generationer.” Hon hade förståss rätt i en sak – vi hade inte miljötänket på ”vår tid” Men VAD hade vi i vår tid?? Efter långt funderande och sökande djupt i min egen själ insåg jag vad vi hade….

Då hade vi mjölkflaskor som vi lämnade tillbaka, läskflaskor som vi pantade. Butiken skickade tillbaka dem till tillverkaren, som tvättade dem och återanvände. Så de var verkligen återanvända flera gånger! Men vi hade inte miljötänk!

Vi gick i trappor för vi hade inte hiss eller rulltrappor i alla affärer, skolor och företagsbyggnader. Vi gick till affären för att handla och vi tog inte bilen varje gång vi skulle förflytta oss några hundar meter. Men kassörskan har rätt, vi hade inget miljötänk!

Då, tvättade vi blöjor för att det inte fanns engångsblöjor. Vi torkade våra kläder på linor, inte i ett energiförbrukande monster. Sol och vindkraft torkade våra kläder på vår tid. Barnen ärvde kläder från sina syskon, inte alltid det senast märket. Men kassörskan hade rätt, vi hade inte miljötänket då!

På den tiden hade vi en enda TV eller radio i hemmet, inte en i varje rum. Tv:n hade en liten skärm ungefär som en näsduk – inte som halva Gotland! I köket blandade och vispade vi alltid för hand, vi hade inte maskiner som gjorde allt åt oss. När vi packade sköra saker i paket använde vi gamla tidningar att skydda dem, vi hade inte bubbelplast eller styrénkuddar. På den tiden startade vi aldrig en bensinslukande motor bara för att klippa gräset, vi sköt gräsklipparen för hand. Vi motionerade genom att arbeta så vi behövde inte gå till ett gym som använder elmaskiner såsom löpband, trappmaskiner mm. Men kassörskan hade rätt, vi hade inte miljötänket då!

Vi drack vatten från kranen istället för att använda en plastmugg eller flaska varje gång. Vi fyllde våra bläckpennor med bläck när de tog slut istället för att köpa en ny. Vi ersatte rakblad i rakhyveln istället för att kasta hela hyveln bara för att bladet var slött. Men vi hade inte miljötänket då!

På den tiden åkte folk buss, barnen cyklade eller gick till skolan istället för att göra föräldrarna till en taxirörelse (öppen 24 timmar) Vi hade ett eluttag i varje rum istället för ett dussintal uttag i en förgrening. Vi behövde inte ha en datoriserad pryl som skickar datasignaler 2000 mil ut i rymden för att hitta närmsta pizzeria.

Är det inte lite sorgligt hur dagens generation beklagar sig över hur slösaktiga den äldre generationen är bara för att vi inte hade ”miljötänk”?!"


Som sagt, vi TÄNKER mer medvetet på miljön idag men gör vi verkligen så bra val egentligen? För min del känns det som att man gjorde mer för miljön förr trots att man inte tänkte på att det var det man gjorde.





Kommentarer
Postat av: Ida

Sjukt sant!

2012-01-18 @ 10:30:40
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: Clinen

Ida: Kul med ett nytt "ansikte" här inne! Välkommen. Fin blogg hade du också. Den lades genast till på Bloglovin.

2012-01-18 @ 12:15:33
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Ida

Ja, visst är det kul med lite nya! Hittade din blogg under tiden du inte skrev något och tyckte att det här såg bra ut, hoppas hon börjar skriva igen. Och se, det gjorde hon! Tack för komplimangerna, blir nästan lite högfärdig :-)

2012-01-18 @ 17:58:47
URL: http://hebreiska.blogg.se/
Postat av: Mia

Väldigt fint och tänkvärt inlägg! Och fin blogg. :) I´ll be back.

2012-01-18 @ 22:13:55
URL: http://retrorariteter.blogspot.com/
Postat av: Clinen

Mia: Tack så mycket! Du är varmt välkommen åter. Alltid kul med nytt folk här inne.

2012-01-19 @ 08:11:58
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Maria

Heja dig vilken bra blogg, jag stannar tor jag bestämt! Kan jag låna detta inlägg?



Fööresten: Angående mitt duschdraperi (som jag egentligen inte ville kalla "jävla" duschdraperi men jag var trött, haha) köpte jag på rea på Åhlens för en vecka sedan. Kanske kanske finns det kvar, hade nästan önskat att jag köpt två!



Maria

2012-01-21 @ 09:51:12
URL: http://mariasomsagt.se
Postat av: Helena Högberg

Vilket bra inlägg! Tänk om ungdomarna förstod hur lite "de äldre" klarade sig med. Vi tillbringade alla barndomens somrar hos min mammas faster, hon tvättade och återanvände alla plastpåsar och annat hon kom över och ägde aldrig ens någon soptunna, där kan man tala om återvinning!Trevlig blogg, jag har lagt till dig i min lista!

2012-01-21 @ 23:59:07
URL: http://loppisloella.blogg.se/
Postat av: ulla

Jag blev så glad när jag läste ditt inlägg. Det är ju klockrent! Man skulle nog göra lite mera som man gjorde förr.

2012-01-22 @ 09:11:43
Postat av: ulla

Så sant, men det fanns inget att välja på väl?

2012-01-22 @ 11:43:25
Postat av: Clinen

Mia: Du är välkommen tillbaka! =)



Maria: Du får gärna länka till inlägget om du vill. =)

Kul att du la till mig i din blogglista! Alltid lika roligt att höra.



Helena: Oj, ja där var det verkligen återanvändning på sakerna om hon inte ens hade soptunna. Roligt att du gillade bloggen!



Ulla: Nej det fanns nog inga andra alternativ men det gör ju inget då det var mycket bättre att gära så som de gjorde. =)

2012-01-22 @ 15:04:23
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback