Trevligt tips till retroälskarna!


Då var det Fredag och det innebär premiär för mina bloggfredagar här på Clinens Ljuva Femtiotal. Det känns lite pirrigt och det var inte lätt att komma på vad jag skulle ha som "premiärinlägg". Förväntas det något extra spännande eller ska man försöka att inte "lägga ribban för högt"? Mycket tankar som snurrade helt enkelt. Till sist kom jag i alla fall fram till att jag kunde börja med att dela med mig av ett litet tips till Er.

Jag satt här och tittade mig omkring härom dagen och fick syn på alla mina underbara 1950-1960-tals tidningar. Hälften av dem (om inte ännu mer) har jag knappt ens bläddrat i och än mindre läst. "Jaha, ska de bara ligga som prydnader lite här och var eller stå undangömda i ett ställ i hyllan?" tänkte jag.

Då kom jag på att det hade varit mycket roligare om man kunde se de fina omslagen på tidningarna och det blev tidningstavlor att pryda väggarna med. Jag valde att sätta upp hela tidningarna och inte ta sönder dem. Det är så tråkigt när folk väljer att ta sönder gamla tidningar eller reklamer tycker jag!

Såhär blev det inne i vårt hobbyrum:


I köket fick det bli en trevlig liten frågeställning för husmödrar ovanför min fina specerihylla.


Tyvärr hade jag inga tavlor med ramar utan det fick glastavlor utan ram men det blev läckert ändå. I framtiden kanske jag skaffar svarta tavelramar och piffar upp det ännu mer men det har jag inte bestämt ännu. Ni vill förresten kanske se tavlorna lite nämre?


Har Ni någon gång undrat över om Ni är en tillräckligt god värdinna när Ni bjuder hem folk på bjudning? Det kan man ta reda på genom att svara på dessa frågor. För varje fråga man svarar "ja" på får man ett poäng. (Denna kunde jag inte låta bli att sätta upp i köket! Passar alldeles utmärkt där inne.)


Ett vackert och mycket annorlunda sätt att använda sina vackra tidningar på och att piffa upp väggarna hemma. Det kan dessutom vara ett perfekt sätt att få igång ett samtal kring bordet på när man har bjudningar av olika slag.

Vad gör Ni med Era tidningar från tiden? Ligger de bara i ett hörn och skräpar eller har Ni hittat ett roligt sätt att framhäva dem? Visa gärna med bilder i Era egna bloggar och lämna en kommentar med länk under detta inlägg.

Förresten, Varmt Välkomna tillbaka till Clinens Ljuva Femtiotal! Det ska bli kul att vara med bland alla retrobloggar igen.





Kommentarer
Postat av: form55

De finaste har jag på tidningshyllan i stringhyllan. Annars finns det buntar här och var.

2011-09-23 @ 21:41:30
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Stina

Tjusigt! Kul att du bloggar igen!

2011-09-24 @ 15:55:01
URL: http://stajnich.blogspot.com
Postat av: Ann-Charlotte

Mycket bra idé,. jag har själv ett gäng gamla tidningar som ligger lite varstans. Omslagen är ju ofta så himla dekorativa, så de gör sig väldigt bra som tavlor.

2011-09-24 @ 23:04:20
URL: http://teakochorkideer.blogspot.com/
Postat av: Clinen

Stina: Tack! =)



Ann-Charlotte: Ja de är mycket vackrare än dagens tidningar tycker jag. =)



form55: Just, du har ju en inbyggd tidningshylla i din stringhylla om jag inte missminner mig. =)

2011-09-25 @ 11:11:18
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Christin

Jag har inga mängder men tittar alltid efter fina tidningar på loppis. Ibland är framsidan bäst, men en del har roliga inrednings-, mat- och modesidor värda att se på mer en en gång.Annonserna brukar också vara väldigt fina.

Håller nu på att läsa igenom sommarens lilla bunt av Damernas värld från tidigt 60-tal.

Några tidningar ligger i en stringtidningskorg och samlar damm men dom andra är prydligt undanstoppade så visst är det kul att du hänger upp dina på väggen.

2011-09-26 @ 11:42:14
Postat av: achilles

Tack, får se om jag fixar några av de skorna till tjejen min om hon varit snäll till julafton=) Tack för tipset ang tidningar, skall lätt fixa upp en del sådanna tidningar som jag har i köket

2011-09-27 @ 17:15:19
URL: http://achillesblogg.se
Postat av: Sanna

Vad fint det blev! Vad kul att du bloggar igen. Det var länge sedan jag var här, men nu kommer jag titta in oftare.

Ett annat tips är ju att scanna in bilden man vill ha och sedan printa ut och rama in. Då behöver man inte ha sönder tidningarna. Man kan ju köra snikus och printa ut på jobbet t ex.

2011-10-12 @ 23:20:43
URL: http://www.onedreamycloset.se
Postat av: The StarChief

Tänk på att även om inte solen träffar dom direkt kan dom tappa färgen.

2012-01-20 @ 23:07:17
URL: http://starchief.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback