Husmor har blivit "Husfar"


Idag anses det som en självklarhet att även männen kan ta hand om hemmet och barnen. Det är inte längre upp till kvinnan att ensam göra allt hushållsarbete. Men tyvärr sitter det fortfarande kvar i ryggmärgen på de äldre att vi kvinnor ska ta hand om hemmet. Min mormor brukar alltid tycka synd om min man som får hjälpa till hemma även om han har varit iväg hela dagen och arbetat. Varför är det mer synd om honom än om mig att behöva ta hand om sitt eget hem? Se bara så nöjd och glad han ser ut.


Min man är en underbar man som alltid tar hand om disken eftersom det är jag som lagar maten. I vårt hem har vi både en Husmor och en Husfar! Mycket modernt och bekvämt för oss båda.





Kommentarer
Postat av: Stina

Perfekt if u ask me!

2011-01-25 @ 21:20:37
URL: http://stajnich.blogg.se/
Postat av: Benny

Ja, det borde vara en självklarhet att man delar på jobbet hemma, tyvärr är det väl så än idag att kvinnor oftare tar hand om hushållet, men jag tycker mig ändå kunna se att man delar mer än vad min föräldrageneration gjorde. Ofta är det ju relaterat till vilka arbetstider man har, när man är hemma. Ta matlagningen t.ex. så blir det ju oftast (men inte alltid) hos oss så att den som är hemma först börjar med maten...speciellt om man har hungriga barn :-) I övrigt är det väl så att man har hussysslor man föredrar och inte, med lite tur har man olika preferenser...jag gillar att laga mat men hinner tyvärr inte laga varje dag om man kommer hem 18-18.30. Jag brukar istället laga i förväg på helgen för att underlätta för frun.



Jag tycker också att man ska räkna in en massa andra saker som hushålls-/familjsysslor som man bör dela på, tanka och sköta om bilen, underhålla huset, följa barnen på träningar etc. Ofta handlar debatten om att männen ska hjälpa till mer med städ och tvätt, men ingen tänker på att det finns oerhört mycket mer som ska hinnas med... ;-)

2011-01-26 @ 11:05:22
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com
Postat av: Clinen

Benny: Så sant som du säger! Kvinnan borde klara av att göra "männens jobb" också.

2011-01-26 @ 11:55:43
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback