En kär gammal leksak


När jag var liten och lekte hemma hos min mormor och morfar fick jag leka med min mammas gamla dockvagn. På den tiden var det inget annat än en fin dockvagn för mig. Idag är det en mycket kär gammal dockvagn (läs vän) som ligger mig varmt om hjärtat. 

Dockvagnen  får mig genast att minnas tillbaka till en tid då allt var lek och bus. En tid då mormor och jag lekte mamma pappa barn och vi byggde kojjor bakom soffan med hjälp av stolsdynor och kallade det för vårt hem. Vi lekte även sjuksköterska och patient och jag fick klä mig i mormors sjuksköterskekläder. Jag minns en underbart lycklig, varm och kärleksfull miljö.

Det blir ett lyckorus som strömmar genom hela kroppen när jag tittar på den fina dockvagnen och jag blir nästan lite tårögd. Kan man inte få vrida tillbaka tiden bara för en liten stund och sitta i den där kojjan med mormor leka lite? Åh, vad mysigt det skulle vara!

När min mamma var liten kände hon en kär dam som hette Maj och de brukade kalla henne för "Tant Maj". Tant Majs dotter hade fått en barnvagn när hon var liten och eftersom hon var vuxen när min mamma var liten så fick min mamma ta över dockvagnen då Tant Maj tyckte mycket om min mamma.

Man kan fälla ner sufletten (heter det så?) på precis som på en riktig barnvagn och då ser den ut såhär.

Här kan man se att den börjar gå sönder i sömmarna och att sittdelen släpper ifrån fästet.

Sufletten (?) går även att ta av helt om man känner för det. Den har säkert åkt av och på många gånger under sina år.

Jag tycker att den är vackrast med sufletten (?) på. Sittdelen kan enkelt göras om till en liggdel genom att ändra ställning på den lilla stålbjälken där bak.

Vagnen är försedd med en broms och en liten krok där man kan hänga sin lilla väska eller matkasse om man varit och handlat. Allt kan ju hända i fantasins värld!

Det finns även en, ja vad ska man kalla det, madrass i någon form av galon som man kan ha i vagnen. Jag är väldigt osäker på om detta är ett originaltillbehör eller inte men den har funnits i vagnen så länge jag kan minnas och den kommer får stanna där också.

Dockvagnsmärket är av en mycket fin kvalité, nämligen Emmaljunga! Det skulle vara roligt att få veta mer än så. När köptes den egentligen och vilket år är den tillverkad? Min gissning är någon gång mellan 40-60-talen men jag kan inte säga mer exakt än så.

Tyvärr har den blivit så pass sliten med åren att även om jag skulle vilja att den fördes vidare och fick användas av mina barn en gång i tiden tror jag att låter den få stå och bara vara fin istället. Det vore ju hemskt synd om den gick sönder helt och hållet!

UPPDATERING! Ev av Våra bloggvänner Ljuva 50-tal har en riktig barnvagn från 1950-talet. En sittvagn som får håren att resa sig när man ser den. En sådan hade jag verkligen inte tackat nej till!

Även på bloggen Retrolux får Vi se en riktig skönhet. En liggvagn från Emmaljunga till dockorna. (Den hade jag inte heller tackat nej till!)






Kommentarer
Postat av: Anna

Åh så fin! Den påminner lite om våran vagn som är för riktiga barn ;) Den kan du bla se här: http://ljuva50tal.blogspot.com/2009/09/kanske-en-hostcruising.html

2010-09-16 @ 10:49:45
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Clinen

Anna: Tack! =) Din vagn var ju bara sååå läcker! =)

2010-09-16 @ 18:51:10
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Eli

Åh, vad fin den är! Absolut bäst med suffletten uppe. Man ser ju att den är lekt med, då gör det ju inget att den är sliten, den är ju kärleksfullt sliten. Jag hade en röd, mycket mindre, som jag älskade.

2010-09-17 @ 06:21:28
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

Eli: Ja det är lite charm i det slitna. Samtidigt är jag så rädd att den braka ihop helt. En röd? Den var säkert vacker dem också. Vet du var den finns idag?

2010-09-17 @ 09:27:14
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Christin

Fin vagn, och kul att den varit med så länge och varit med om så mycket.

2010-09-17 @ 19:39:59

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback