Loppislördag i Lund


Lördagar under vår/sommar/tidig höst brukar vara en ganska stor loppisdag inne i Lund. Hela Esplanaden fylls med bord fulla av loppisgrejer. Vissa är tyvärr väldigt dyra medans andra praktiskt taget skänker bort saker. Ibland kan man till och med höra någon säga "Ta vad du vill ha på bordet, ni får det gratis". Denna Lördag var inget undantag men snart är det nog för kallt för att stå ute och sälja.

Dessa otroligt snygga glas fångade genast mitt intresse och när försäljaren sa "Du kan få hela lådan för en femma" var det inget att diskutera. Givetsvis fick hon en femma och jag blev 16 glas rikare! De snyggaste glasen av alla är de små glasen i ljusblått, ljuslila och ljusbrun/gul. Snapsglas kanske? De har alla fått flytta in i barskåpet.

Glöggmuggar? Det är i alla fall Bo Fajans och jag har redan en liten gräddsnipa (tror jag det är) och en liten skål med handtag i samma glasyr. Jag gav 5 kronor för båda.

En liten ljusstake i form av en häst fick jag ge 1 krona för. Dock vet jag inte om jag ska gilla den eller hata den. En kul grej som kan få stå framme till jul.

Eftersom julen börjar närma sig slog jag till på tre juldukar för 15 kronor. Vi behöver lite rött i hemmet till jul. Det har mest blivit en massa modernt i grå/blå och vitt. Ut med det "färglösa" och in med det röda!

Två härliga böcker som visar Malmö under åren 1949 och 1950 för 25 kronor kunde jag inte låta bli. Extra roligt för mig som är född och uppvuxen i staden.

Det fick bli lite LP-skivor också. Priserna varierade mellan 1 krona och 10 kronor styck. Det fanns de som var dyrare också men de köpte vi inte av.















Tänk vad mycket man kan få för 120 kronor om man är på rätt ställe!






Kommentarer
Postat av: Eli

Så företagsamt att förbereda julen redan nu!

2010-10-12 @ 00:06:12
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Christin

Många kul grejer för hyfsad peng.Gillar stringhästen, fyndade två förra julen.Glasen var ju nästan gratis, grattis ! :-)

2010-10-12 @ 17:06:10
Postat av: Cinna

Det var inte dåligt att få ihop hela den samlingen saker för 120 kronor. Det gäller att vara på rätt plats i rätt tid när man är i loppisbranschen;)

2010-10-12 @ 19:32:06
URL: http://tusenvaser.blogspot.com
Postat av: Sarah

Verkar ha varit en lyckad loppisrunda! Jag bor i Stockholm och är galet avundsjuk på de skånska loppispriserna!!!

2010-10-13 @ 11:31:09
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: The StarChief

Fina prylar, Jim Reves e bra

2010-10-13 @ 22:57:40
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Clinen

Eli: Jag springer ju inte runt och letar direkt men om jag stöter på något juligt och rött som jag gillar får de följa med hem. Vi har det lite kalt på den fronten!



Christrin: Ja glasen var det bästa med hela dagen!



Cinna Ja, det är ju inte ofta man kan fynda på det viset längre.



Sarah: Jag som tycker att det mesta är dyrt här nere. Jag borde ta mig upp till stockholm en somma och titta på era loppisar. =)



StarChief: Ja, Jim Reeves är härlig att lyssna på. =)

2010-10-14 @ 10:04:37
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Retrolux

Gilla hästen! Den är skön!

2010-10-22 @ 23:18:21
URL: http://retrolux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback