Med olyckan kommer min inspiration!


Jag hämtade ut ett paket som jag såg mycket fram emot att få hem. När jag öppnade paketet blev jag dock inte lika glad. Mitt lyckorus förvandlades till ilska och besvikelse på mindre än en sekund. 

I paktet låg det fullt med krossat porslin och krossade bakelitbestick. Delar ur Rörstrands Aslög som jag länge letat efter låg i smulor.

Det fanns tyvärr inget att göra åt saken mer än att dokumentera allt och be säljaren att ta kontakt med ombudet. Men nu när allt ändå låg i skärvor började min skaparlust titta fram. Jag ställde mig och sorterade allt porslin och sparade bitarna med dekor och med Rörstrands stämpel.

"Ingen idé att gråta över spilld mjölk" som man brukar säga. När jag såg allt ligga framför mig i pysselrummet fick jag idén att skapa något vackert med skärvorna. Det blev liten tavla!

Jag håller på att skapa en tavla till och sen tänkte jag försöka göra smycken också. Smycken gjorda av gammalt porslin tycker jag att man ser mer och mer, dyrt är det också. Då kan jag lika bra försöka göra egna. Vad hade Ni gjort med skärvorna?






Kommentarer
Postat av: The StarChief

Det blev ju riktigt snyggt vet jag, men jäkla otur ändå.

2010-11-13 @ 20:55:05
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Gila

Kreativt kaos blev det ju ! Bra där! Negativt vändes till positivt.

2010-11-14 @ 00:48:17
URL: http://gilasgrotta.blogspot.com/
Postat av: Clinen

Star Chief: Tack! Ja det var en tråkig upplevelse.



Gila: =)

2010-11-14 @ 01:31:25
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Anneli

När jag såg dina porslinsskärvor kom jag att tänka på hur jag utforskade den gamla skräphögen bakom ladan när jag precis hade flyttat in i mitt gamla hus. Min mors föräldrar och morföräldrar hade kastat trasigt porslin, gamla glasflaskor och burkar där. Allt var övertäckt med jord men därunder fanns en riktig guldgruva! Nu har jag samlat på mej skärvor av det porslin och pressglasföremål som dom hade i sitt hem. Jag har allt liggandes på en gammal bricka uppe på vinden i väntan på inspiration. Har funderat på någon form av mosaik, kanske på en kruka att ha i trädgården.

2010-11-14 @ 14:13:16
Postat av: Christin

Vad bra du kunde vända det till något positivt. Jättesnygg dekor för övrigt.

Lycka till med smycketillverkningen, det är så snygga grejer. Har fått två olika halsband gjorda av porslinskärvor i present.

2010-11-14 @ 14:52:37
Postat av: Clinen

Anneli: Åh, vad spännande det lät. Jag hittade faktiskt också lite porslinsskärvor i min nya trädgård när vi flyttade in. Bara 4 bitar men det var roligt ändå tyckte jag. =)



Christin: Vi får hoppas att jag kommer på något bra sätt att tillverka smyckena på. Jag får kolla runt efter lite material. Har aldrig gjort smycken förr så det ska bli intressant!

2010-11-14 @ 23:38:18
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: sakletaren /anna

Oh vad fint! Bra sätt att ta vara på bitarna :)

2010-11-27 @ 13:24:09
URL: http://www.filipsdotter.se/wp
Postat av: Clinen

sakletaren /anna: Tack =)

2010-11-28 @ 12:32:42
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Retrolux

Har provat att göra smycken. Det är ganska klurigt. Man behöver en bra slipmaskin och att borra hål är ingen barnlek. Hittar du någon mirakelborr så får du gärna tipsa mig! Porslin är nästan stenhårt och att slipa så att det blir snyggt svårt, behöver nog lite träning...



Typiskt att folk inte kan packa på ett bra sätt. Jag begriper inte vad som är så svårt!

2010-12-30 @ 15:06:30
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Clinen

Retrolux: Det var en otroligt bra packning måste jag säga. Felet var att hela paketen var trasig. Det såg överkört ut =/ Men vi får se vad jag kan få ihop av det. Har inte skaffat material för smycken än.

2010-12-30 @ 17:07:38
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback