Karlskronas porslinsmässa (del 2)


Årets mässa hade tema Stig Lindberg så det fanns gott om saker av honom överallt. I mässhallen hade de hängt upp tyger som Stig Lindberg designat.

De hade även valt ut några läckerheter från Stigs tid och satt i en displayhylla. Ett mycket bra sätt att skapa "ha-begär" hos mig! Pastellfärgerna tilltalar mig mest och nu när jag sett servisen samlad på mässan börjar jag mer och mer fastna för Berså.

 

Klockan 11 och klockan 14 hade de ett litet föredrag om Stig Lindberg. Hans dotter, Vibeke Lindberg, var där och pratade tillsammans med en kulturjournalist, Märta Holkers.

  

Såhär såg det ut när klockan var 11 och föredraget startade. Det var så mycket folk som ville lyssna att de fick komma med nya stolar under nästan hela föredraget.

Personen till höger på scenen är Stig Lindbergs dotter, Vibeke Lindberg.

Jag bjuder på en liten filmsnutt från föredraget.

Något av det roligaste var när de berättade att en av brännugnarna inte fungerade en dag när Stig kom till jobb. Hans arbetskamrater var samlade vid ugnen och försökte komma på hur de skulle lösa problemet. Stig gick fram till kamraterna med en tobakspipa i munnen och frågade varför de stog där och drällde istället för att arbeta. När de sa att ugnen inte gick igång stack Stig in huvudet i ugnen med pipan i munnen och "poff" sa det så kom ugnen igång och Stig kom undan med bara ögonbrynen bortbrända.

Sättet som denna historia berättades på fick hela publiken att lägga upp ett riktigt hjärtligt skratt. (Detta fick jag tyvärr inte filmat) Det var verkligen ett härligt föredrag med många roliga och trevliga berättelser om Stig och hans karriär.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback