Fynden från porslinsmässan!


Priserna på mässan är inga priser jag är van vid men det kändes rätt att unna sig lite dyrare fynd eftersom det var min första mässa.

Det första jag slog till på var teskedar till mina matbestick som jag använder till vardags. Det fanns 12 stycken men jag tog bara 6 av dem. Såhär i efterhand undrar jag om det var dumt att inte slå till på alla 12. Jag ingen aning om vad besticken heter eller vem som gjort dem. Någon av mina läsare vet kanske?

Jag fick syn på ett sett som var gjort för saft av Begt Orup. Försäljaren berättade att settet tillverkades antingen mellan 1954-1958 eller 1956-1958. Enligt honom var det tänkt att den stora bringaren skulle vara fylld med saft och den lilla bringaren skulle vara fylld med vatten. Detta gjorde man för att kunna spä ut saften i sitt eget glas om den var för stark. Andra säger att man har saften i den lilla bringaren och vatten i den stora så att man kan få blanda sin egen saft i sitt glas. Vilket är egentligen rätt?

Av samma försäljare som jag köpte saftbringarna köpte jag även ett kryddsett. Dessa har jag tittat på förr men de har fattats sockerströaren och därför har jag låtit bli. (Okej det var inte hela sanningen. Min man har lite tjurigt sagt "Nej, du behöver inte fler salt och pepparkar. Vi har så många redan") Det är ju roligt att samla på sig "ströare" i olika modeller, material och storlekar. Vill Ni se mina andra sett kan Ni göra det här.

När jag först såg stringhyllan tittade jag längtasfullt men tänkte att jag skulle titta vad som fanns på mässan innan jag slog till. Det kunde ju kanske finnas något som jag hellre ville lägga mina pengar på. Då det var dags att gå bort och lyssna på föredraget om Stig Lindberg passerade vi stringhyllan igen och jag kunde inte låta bli att slå till. Äntligen äger jag en stringhylla! Den ska upp i mitt vardagsrum så fort vi har skaffat en tillräckligt bra borrmaskin. Åh, vilken lycka!

Det sista fyndet var egentligen ett onödigt köp. Det var mest en rolig impuls att köpa den lilla kannan eftersom den en gång funnit och blivit sål på Hasselgrens i Lund.

Jag är mycket nöjd med både mässan och mina fynd! Ser fram emot att besöka fler mässor i framtiden.






Kommentarer
Postat av: Randiga Tråden

Äntligen fick du din stringhylla, kul, fina fynd.

2010-11-11 @ 19:24:07
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Clinen

Randiga Tråden: Ja, äntligen är verkligen rätt ord! Nu ska jag bara gå och vänta på att få upp den också :P Hehe

2010-11-11 @ 21:24:02
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Christin

Vad kul att du äntligen köpt en stringhylla !

Jag kommer aldrig till skott, har nog ingen ledig vägg heller...

Jättefina saker i övrigt också.

2010-11-11 @ 21:25:37
Postat av: Clinen

Christin: Finns bara viljan så finns även väggen ;)

2010-11-12 @ 00:47:14
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: JJ

Kryddsetet skall egentligen ha ett fat med samma form också (fast lägre förstås).



Var det en original string hylla eller en kopia?

2010-11-12 @ 12:34:49
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Christin

Du har rätt, ska jobba vidare med detta :-)

2010-11-12 @ 13:00:46
Postat av: Clinen

JJ: Jaså? Det fatet måste jag försöka få tag på! Nej, jag tror att det var en kopia. Jag har inte sett några märke eller stämplar på den. Men det gör inget. Den verkar vara från tiden i alla fall. =)

2010-11-12 @ 19:43:54
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag måste med stolthet och lycka här meddela att jag har nog i alla fall två uppsättningar med dessa bestick som du hade bild på, men ja, vad sjutton heter dem? Mamma köpte dessa åt mig julen då jag skulle flytta hemifrån. Matchar snyggt med Berså servisen!

2011-04-06 @ 09:51:29
URL: http://elinannakristinapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback