Accessorera mera!


Till de flesta av mina 1950-tals kläder behöver jag egentligen ingenting för att piffa upp kläderna men det skadar ju inte att ha accessoarer ändå! Jag blandar friskt med lite modernare och äldre men det ska givetvis ha 1950-tals känsla.

Detta halsband har min gammelmormor haft om jag inte missminner mig. Det lekte jag mycket som liten när jag klädde ut mig hemma hos min mormor. Jag hade en vit klänning med stor krage från gissningsvis slutet av 1940-talet. I ärmöppningen, längst ner på "kjoldelen" och längst ut på kragen fanns det en blå spetsrand. Undrar var den klänningen tog vägen? Jag fick även låna en gul klänning och kappa från 1960-talet.

Dessa pastellglada halsband har jag hittat på diverse loppisar. Jag gav nog inte mer än 10 kronor styck. Tyvärr används de sällan då jag inte har några kläder som passar ihop med de färgerna.

  

Det vita halbandet var det första som jag köpte för att använda till mina 1950-tals inspirerade kläder och det har använts flitigt. De skimrande pärlemovita halsbanden har också blivit flitigt använda. Det är lättare att matcha dem då de har en neutral färg.

   

Till de skimrande halsbanden har jag ett matchande armband.

Som jag tidigare har nämnt är min klädstil när det gäller 1950-talet väldigt inspirerad från USA och kläderna man ser i filmer. Mycket av mina saker har därför prickar eller rutor som dekoration. Här är ett par vita örhänge med svarta prickar och ett par ljusrosa örhänge med vta prickar och matchande armband. Jag har även ett par örhänge som är nästan helt vita.

  

   

Ibland känner jag inte alls för att ha stora örhänge som väcker mycket uppmärksamhet och då väljer jag några av de här lite mer klassiska. De vinröda har min mormor haft på 1950-talet.

Oftast har jag håret uppsatt i en hästsvans och då sätter jag gärna i någon av dessa klämmor för att piffa upp frisyren och för att dölja det tråkiga gummibandet. Ibland sätter jag dit en scarf istället eller väljer att ha håret utsläppt och sätter dit en liten söt blomma istället.

  

  

Det skulle vara roligt att hitta smycken och andra accessoarer från 1950-1960-talet. Ibland hör man någon säga att ett halsband eller några örhängen är från tiden men oftast tycker jag att det ser mer ut som att det är från 1980-talet. Det är så svårt att avgöra tycker jag! Har Ni några tips på vad man kan tänka på när man letar accesoarer?






Kommentarer
Postat av: Eli

Vilket kul inlägg! Har tyvärr inga tips om accessoarer, emn beundrar er som klär er 1950-talschict!

2010-11-30 @ 21:38:26
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

Eli: Tack! Det är inte ofta jag klär mig 1950-tals inspirerat då det inte finns så mycket i min storlek men på olika cruisingar försöker jag göra det. =)

2010-11-30 @ 23:02:20
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Sonia

Har du sett att det finns en massa fina 40/50-tals klänningar i alla möjliga storlekar på Tradera? Allt från penn-klänningarn till större kjolar med tyll under! O ofta till vettiga priser =o)

2010-12-09 @ 08:48:35
Postat av: Clinen

Sonia: Jo, men som modell större finns det i princip aldrig något som passa mig. Tyvärr!

2010-12-09 @ 10:04:22
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback