Vilken design!


Det var en varm och härlig Söndag. Vi bestämde oss för att åka in till Lund och stadsvandra. Kameran fick följa med och hade i uppdrag att fånga neonskyltar med en härlig retrokänsla. Tyvärr blev det inte några neonskyltar eftersom vi "snubblade över en loppisbod" istället.

Efter loppisbesöket fanns det i alla fall lite tid över och då passade jag på att ta några bilder på ett lägenhetshus som jag länge velat fånga på bild.


Nu undrar Ni kanske vad det är som är så speciellt med detta hus? Givetvis är det balkongerna ni ska lägga märke till.


Inte bara det faktum att de har en härlig grön färg,


utan även blomsterlåderna och det härliga mönster man ser på balkongerna!


Jag kan ha oerhört fel men visst är detta en typisk 1950-tals balkong!? Vare sig det är äkta 1950-tal eller inte så får jag den känslan och jag har totalt förälskat mig i både färgen och mönstret som balkongerna har. (Om jag får ett hus med en balkong ska jag försöka få balkongen att se ut som dessa. Möjligtvis i en annan färg om det skulle passa bättre till huset men mönstret vill jag verkligen ha)

Vad säger Ni andra lite mer kunniga retrofantaster om byggnaden och dess balkonger? Är detta något som faller er i smaken och är det typiskt från tiden?





Kommentarer
Postat av: Christin

Jag vet inte heller säkert om detta är femtital men det skulle kunna vara det. Gillar också detaljer av portar, dörrhandtag och balkong- o trappräcken mm i gammalt stuk. Har hittat mycket inspiration på Femtitalsjakten och det är kul at se sånt även i din blogg.

2010-05-15 @ 22:41:52
Postat av: Clinen

Christin: Ja sådant är vackert. Gamla teakdörrar till trappuppgången eller liknande. Jag tror att det finns en hel del arkitektur från just 1950-talet i Lund men jag vågar aldrig knäppa några bilder och lägga ut på bloggen då jag är osäker på årtalen.

2010-05-16 @ 09:29:30
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback