Helsingborgsutställningen 1955 - H55


Ni har säkert hört talas om uställningen H55?

Läser man om det på wikipedia får man veta följande: "H55 eller Helsingborgsutställningen 1955 var en internationell utställning för arkitektur, bostad, formgivning och konstindustrins produkter som ägde rum mellan 10 juni och 28 augusti 1955 i Helsingborg. Initiativtagare var staden Helsingborg och Svenska Slöjdföreningen (numera Föreningen Svensk Form).

Helsingborg bjöd nationella och internationella företag, formgivare och arkitekter att visa bland annat bostäder, ett antal idéutställningar och en mönstring av produkter från industrier som arbetade med profilerad design. Deltagare var, förutom Sverige, bl. a. Danmark, England, Finland, Frankrike, Japan, Schweiz och Västtyskland."

Inne på Erikshjälpen fanns det en liten burk med näsdukar och den första näsduken jag fick syn på var denna.

Kan det vara så att man fick köpa dessa näsdukar för en billig peng som ett minne av att man besökt utställningen?

Näsduken var egentligen ett totalt onödigt köp men då den kostade 4 kronor kunde jag inte låta bli. Den är lite småhäftig och det ligger trots allt en historia bakom trycket "H55". Det blir handtvätt och försiktig strykning, sedan funderar jag på att använda den som duk på något litet bord.

UPPDATERING! Det står Anders Beckman Design: NK's Textilkammare i ena kanten av näsduken. Tydligen var det så att Anders var konstnären som skapade affischerna och logotypen för H55-utställningen.





Kommentarer
Postat av: Libby

Det var det roligaste fyndet jag sett på ett tag! Tycker absolut du ska göra som du skriver, använda som duk. Busvasst!

2010-05-01 @ 20:22:49
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: anna

Vilket fynd!

I dag visar jag närbilder på väskan på min blogg.

Postat av: Clinen

Libby: Jag tänkte faktiskt på dig både när jag köpte den och när jag gjorde inlägget.

Jag ska hitta en värdig plats för den så att den syns och blir snygg. Än har jag tyvärr inte hittat "den rätta platsen". Var jag än lägger den känns det inte tillräckligt bra. Hahaha vilket i-landsproblem :P



anna: Kul! Ska gå in och kika en sväng på väskan.

2010-05-02 @ 17:19:31
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback