Svalkande gott i sommar!


På sommaren behöver man något svalkande och gott. Varför inte göra lite hemmagjord isglass? Det är något man kan uppskatta oavsett om man är liten eller stor.

När jag var liten fick jag och mina kusiner gå ner i min farmors källare och ta vars en isglass när vi hälsade på under sommaren. Hon brukade göra glassen själv. Nu tänkte jag visa Er hur man kan göra god isglass själv.

Ta alltid vara på spadet när Ni öppnar en konservburk med frukt eller bär i spad.

Häll lite av det i botten på en glassform. (Hur mycket spad man ska ta i varje form är en smaksak)

Fyll sedan på med vatten men lämna lite plats kvar mellan kanten på formen och vattnet.

Sätt sedan på locket med glasspinnen i och se till så att det sitter på ordentligt.

Ställ sedan in glassformarna i frysen och låt dem stå i ett dygn innan Ni börjar äta av dem. P.s lägg märke till den coola isformen i plast från 1960-talet! Den gör små runda iskulor att lägga i glaset.

Vad väntar Ni på? Leta genast reda på några glassformar från 1960-talets Tupperware och börjar göra svalkande god glass att njuta av i värmen! Har Ni några egna svalkande tips? Dela gärna med Er! (Påminnelse till husmor, avfrosta frysen!)





Kommentarer
Postat av: Anneli

En jättegod glass får du om du mosar mogna bananer och blandar i lite kakao. Häll i glassformar och frys in. Ju mognare bananer, ju mer smak av banan!

2010-08-18 @ 22:19:44
Postat av: Clinen

Anneli: Kul! Får kanske testa det en dag. Låter lite farligt. haha

2010-08-19 @ 09:39:07
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Helena

En sådan isform, samt apelsinpressen med kanna i nästa inlägg, fast i gult, skaffade mina föräldrar när de satte bo, 1973, så de fanns i handeln då!

2014-05-13 @ 19:38:20
URL: http://www.elaknit.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback