En bokhylla i min smak!


Det blev en sväng in till stan strax innan julhelgen och då fick jag syn på en underbar bokhylla. Jag visste precis var den skulle få bosätta sig och vilka saker den skulle få visa upp. Igår fick vi äntligen hem den! Det kändes som jag fick vänta ett helt år fastän jag bara väntat cirka 5 dagar.

Det finns någon liten repa här och där men det är nästan oundvikligt när det gäller så pass gamla möbler. Bokhyllan har trots allt blivit flitigt använd och det ska den få fortsätta med.

Märket, Bränstorp, har jag aldrig hört talas om tidigare. Det sitter på insidan av den vänstra dörren. Någon av mina läsare kanske vet något om detta märke?

Uppdatering: I några kommentarer får jag veta att Bränstorp är en möbelfabrik från Nybro. De har tillverkat möbler sedan 1940-talet och köptes upp av IKEA 1992. Fabriken är nu tyvärr nerlagd. (Tack för informationen!)






Kommentarer
Postat av: Kerstin

Det är så snyggt med kombinationen teak och matta svarta detaljer!

2010-12-28 @ 13:22:49
URL: http://kerstin.kokk.se/
Postat av: Clinen

Kersatin: Håller helt med. Det ger lite karaktär till teaken =)

2010-12-28 @ 14:41:39
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Christin

Så stilig bokhylla ! Grattis till nyförvärvet !

2010-12-28 @ 17:03:34
Postat av: Khina

Grattis till snygg bokhylla! Bräntorps Möbelfabrik i Nybro har tillverkat möbler sedan 1940.talet. Köptes upp av IKEA koncernen 1992 och de har nu lagt ner den... Så vårda den ömt. Vi är ju ganska många numera som vårdar den svenska designen och hantverket och vi fortsätter enträget eller hur....

2010-12-28 @ 21:03:45
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: jack

Bräntorps möbelindustri, Nybro.

Snygg bokhylla.

2010-12-29 @ 08:46:06
Postat av: Eli

Grattis till en jättefin bokhylla! Ett tips: Skriv Bräntorps någonstans i inlägget, så kanske någon som känner till det och googlar på det hamnar hos dig (talar av egen erfarenhet, ibland dyker det plötlsdigt upp en kommentar med info om saker jag skrivit om ett halvår tidigare).

2010-12-29 @ 11:25:27
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

Khina: Kul med lite mer info! Tack =)



Jack: Tack!



Eli: Ja jag borde bli bättre på att skriva ut det i text så att folk kan hitta det. Tack för tipset!

2010-12-29 @ 14:27:57
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: The StarChief

Hm tycker den påminner om min, snygg och bra köp.

2010-12-29 @ 23:02:01
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Linda

Underbar bokhylla, oj vad avundsjuk jag blev! Och grattis till dig och ditt fina inköp såklart! :)

2010-12-29 @ 23:18:26
URL: http://porslinan.bogspot.com
Postat av: Clinen

Star Chief: Jaså? Där ser man! Tack =)



Linda: Tack tack! =)

2010-12-30 @ 12:42:25
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jisses så snygg! Grattis till ett bra fynd! :)

2010-12-31 @ 19:27:48
URL: http://www.mrslucky.blogspot.com
Postat av: sam

Har ägt en Bräntorps hylla och kunde inte heller få tag på nån info om den då jag ägde den. Nu är den nyligen såld men guuu va impad jag blev att de vart IKEA ägo men misstänker den ev gjordes precis innan de köpte upp fabriken.

Kanske skicka bild om det finns ev nyfikenhet för att bara se mera exempel från dem, om jag kan få en email att skicka till för jag har lagt ner min blogg och har inget internet fotoalbum nånstans.

Min mail är inlagd med detta mess :D

2011-01-03 @ 23:32:04
Postat av: Anders Zackrés

Hej! Bräntorps Industrier ägdes av nybrofabrikören Carl el Karl Ideström och var en mycket väl ansedd och etablerad möbeltillverkare. Karl Ideströms son Manne Ideström var möbelarkitekt- designer som sen emigrerade till Kanada. Manne Ideström var också en mycket skicklig musiker- kompositör-arrangör och ackompanjerade många artister både på konserter och på skiva på sin tid. Ledde också välkända körer. Han har en stor kör i Kanada som då och då har gjort turnéer i Sverige. Hans syster Martha el möjligen Märtha är också en mycket framstående musiker-organist. Tror hon är organist i en av kyrkorna i Stockholmstrakten. En i alla avseende konstnärlig familj kan man väl säga.

2015-05-10 @ 11:11:32
Postat av: Anonym

Hej! Bräntorps Industrier ägdes av nybrofabrikören Carl el Karl Ideström och var en mycket väl ansedd och etablerad möbeltillverkare. Karl Ideströms son Manne Ideström var möbelarkitekt- designer som sen emigrerade till Kanada. Manne Ideström var också en mycket skicklig musiker- kompositör-arrangör och ackompanjerade många artister både på konserter och på skiva på sin tid. Ledde också välkända körer. Han har en stor kör i Kanada som då och då har gjort turnéer i Sverige. Hans syster Martha el möjligen Märtha är också en mycket framstående musiker-organist. Tror hon är organist i en av kyrkorna i Stockholmstrakten. En i alla avseende konstnärlig familj kan man väl säga.

2015-05-10 @ 11:11:48
Postat av: Anders Zackrés

Hej igen! Kompletterande uppgift till tidigare mail ang. Bränntorp och familjen Ideström-- Märtha el Martha Ideström är organist i Solna kyrka där en av hennes företrädare var en annan Nybrofödd var organist under 40 år nämligen organisten och kompositören Jacob Nyvall.

2015-05-10 @ 11:25:12

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback