Sätt krydda på tillvaron!


Idag tycker jag att Vi ska ägna lite tid åt Våra salt och pepparkar. De får alldeles för lite uppmärksamhet enligt min mening.

Vi börjar med det som känns mest modernt. Dessa salt och pepparkar är gjorda i någon slags kearmik eller porslin. Jag tror att de är gjorda någon gång under 1980 eller 1990-talet men jag vet inte. (Kanske någon kunnig läsare som vet mer?)

Såhär ser de ut uppifrån. (I botten sitter det en silikonplugg för att hålla kryddorna på plats)

De första salt och pepparkaren jag köpte i sann retro-anda var de här läckra i Teak. De står på spisfläkten så att jag lätt ska komma åt dem när jag lagar mat men tyvärr rymmer de inte så mycket trots sin tjocklek.

Under ställningen sitter det ett märke som intygar att det är äkta Teak från Karl Holmberg. Jag har försökt googla efter mer information men finner tyvärr inget än så länge.

Från början hade jag ställningen ovan på bordet så att var och en kunde krydda lite extra efter smak och då var jag tvungen att skaffa dessa så att jag hade något att krydda med vid spisen.

Här syns de ovanifrån. Jag blev aldrig riktigt nöjd med dem då de har en tendens att få med svarta eller bruna pickar när man saltar trots att de blivit rengjorda.

Jag vet ej om jag visat min "lilla" samling för Er men jag har i alla fall börjat samla på Jie-porslin och för ett tag sedan hittade jag detta läckra kryddställ i samma serie uppe i Blekinge och kunde inte låta bli att slå till. Detta ställ har fått ta över hedersplatsen på köksbordet och det fyller sin plats väl vill jag lova! Kul att det inte bara var salt och peppar utan även en liten senap eller sockerskål. Jag använder den som just sockerskål, senap används så sällan här hemma.

Till sist har jag hittat ett ställ utan kryddor. Tanken är att jag ska samla ihop till ett helt sett men det verkar inte så lätt tyvärr.

Även här hittar Vi ett märke som intygar att det är äkta teak från Karl Holmberg.

När jag lägger ut bilderna i bloggen inser jag plötsligt att jag har börjat samla utan att ens veta om det. Men kan man verkligen ha för många kryddsett egentligen?

Hur ser Era salt och pepparkar ut? Har Ni mer än ett par?
Visa dem gärna i ett inlägg i Era bloggar och lämna länken här under!

Uppdatering: Det var några bloggare som ville vara med och ge lite uppmärksamhet till sina salt och pepparkar, ströare och kryddkvarnar (kärt barn har många namn!).

-JJ på bloggen form55 visar bland annat upp en ganska stor samling av kryddkvarnar i Teak.
-Bloggen Porslin och nostalgi visar bland annat upp underbara ströare ur serien Picknick av Marianne Westman.





Kommentarer
Postat av: form55

Skall vi även ta med pepparkvarnar?

2010-08-17 @ 20:34:19
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: clinen

JJ: Ja, absolut! Det är bara roligt att se lite salt och pepparkvarnar!

2010-08-17 @ 21:31:21
Postat av: Basse

Hei!



Følg lenken under, så ser du hva du mangler på ditt ställ!



http://tingleter.blogspot.com/2010/04/bordoppsats.html

2010-08-17 @ 23:00:29
URL: http://tingleter.blogspot.com
Postat av: Clinen

Basse: Tack för länken! Då vet jag vad jag ska leta efter. =)

2010-08-17 @ 23:14:51
Postat av: form55

Nu är mitt inlägg publicerat!

Postat av: StarChief

Vi har några liknande, dom e väldigt fina och passar in i en tidlös värld.

2010-08-20 @ 21:02:59
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Clinen

StarChief: Jaså? Då får du visa upp dem tycker jag! =)

2010-08-21 @ 09:37:24
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Eli

Vilken kul uppmaning! Tyvärr är detta med kryddset en lucka i mitt hushåll. Har bara några små gula plastvarianter. Skärpning! säger jag till mig själv efter att ha tittat på din smaling och de andra bloggarnas!

2010-08-23 @ 00:12:15
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

Eli: Haha, du är go du. Så känner jag ofta med mycket annat. Speciellt när jag ser allas hushållsporslin. =)

2010-08-23 @ 10:50:14
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback