Äntligen har den fått ett namn!


Ni minns kanske denna underbara servis? Jag har skrivit om den flera gånger förr. Det har blivit hela fyra inlägg (fem om man räknar med detta) som ni kan kika på här, här, här och här!

Inne på Femtiotalsjakten berättar Libby att några läsare skrivit lite information om den underbara servisen! Den gjordes år 1959 och fick namnet "Regina". Formgivare är Walther Garstecki och dekoren är ritad av Brita Mellander.

Här ser Ni hur det kan se ut när man ska duka med servisen för ett litet kafferep eller kalas.

Vill man kan man låta gästerna få välja om de vill använda sin assiett eller inte och då kan man duka kopparna på detta viset istället.

Uppläggningsfatet som ska fyllas med goda kakor och bullar är alldeles kvadratiskt.



Kaffekannan är smal men ståtlig med sin höjd och underbara form!



Kul att äntligen få veta lite mer om min absoluta favoritservis. Det roligaste är nog ändå att den blev gjord under 1950-talet och inte 1960-talet som jag först trodde. Det må vara sent 1950-tal men det är i alla fall 1950-tal. Hjärtat klappar av lycka! Tänk vad lite information kan göra en glad. (Tack för tipset Libby!)






Kommentarer
Postat av: Anna

Åhh, såg den hos Libby förut idag :) Formen är så häftig! Och dekoren är också fin :)

2010-05-31 @ 21:43:03
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: randiga tråden

Gillsr verkligen dessa "öron"

2010-06-02 @ 14:50:52
URL: http://randigatraden.blogspot
Postat av: Clinen

randiga tråden: Ja, visst är de underbara! Det var en del av det jag föll för med servisen också. =)

2010-06-02 @ 15:47:49
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback