Retro för hela slanten! (del 1)


I helgen hade Erikshjälpen i Åkarp (Skåne för den som inte vet) "RETRO PREMIÄR". Tydligen hade man samlat retroprylar under lite drygt en månad för att få ihop till denna premiär. Det fanns allt mellan himmel och jord från 1950-1990-tal. Enligt Erikshjälpen själv skulle det vara retro mellan 1960-1980 men det fanns saker som var både äldre och mycket nyare.

Utdrag från reklambladet: "100-tals retro prylar samlade på samma yta, lättöverskådligt, inspirerande form & färgglatt!" "Lägre priser än på fina gatan." "Vi har sparat det bästa av retro prylar i 1 månad för denna premiär!!!!!!"

Lättöverskådligt vet jag inte om jag kan hålla med om. Det var ganska rörigt och prylarna låg "huller om buller" överallt.

Det var lite trångt i gångarna och speciellt i den lilla "retro-oasen". Lampan med den turkosa skärmen fick mig knäsvag. Det tråkiga var att själva foten och den lilla trädetaljen på mitten av stågen var i alldeles för dåligt skick för att ens kolla på prislappen. Hade den varit i bättre skick hade den fått följa med hem. (Trots att budgeten för loppisinköp är överstigen denna månad!) Den ÄR ju såå LÄCKER!

Det lilla nattduksbordet med shoppingkärran ovanpå väckte lite nyfikenhet. Priset fick dock nyfikenheten att försvinna. (Typiskt!)

Telefoner gjorda i Termoplast av modell "Dialog" fanns det gott om. Men vad är det för lampa som döljer sig i högra hörnet? Någon kunnig läsare som vet?

Stora högar med tyger, dukar, gardiner, förkläden och kläder fanns lite här och var. Det verkade mest vara 1970-tal.

Denna bokhylla var mycket intressant. Lite tråkigt att man inte kunde undersöka den mer. Där var helt enkelt för mycket prylar i och framför den. Men den hade säkert varit fin här hemma! Kan det vara sent 1950-tal eller tidigt 1960-tal? Den lilla lampan med mosaik på missade jag totalt. Den såg jag först nu. Synd, den var ju urläcker och hade gjort sig bra på min radio!

Nu hade Erikshjälpen samlat på sig så mycket från olika tider att de kunde gjort små utställningar i den stora utställningen istället för att blanda allt. Till exempel "Se 1950-talet här" "1970-talet finner du här" och så vidare. Fast det var ändå roligt att se skillnaden på alla prylar. Hur allt har utvecklats genom tiden.

Det var bara en tillfällighet att vi hamnade på premiären. Det var inget vi hade hört talas om innan vi klev in genom dörren. Där fanns en hel del att titta på och om min man inte varit så ointresserad hade jag säkerligen kunnat spendera några timmar med att bara titta på alla möbler och prylar som det myllrade av. Något annat det myllrade av var folk. Många hade säkerligen hört talas om premiären och var där för att fynda.

En närmre titt på Retro Premiären får Ni i ett kommande inlägg.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback