Låt oss titta lite närmre...


Benny på porslinsbloggen ville gärna se lite detaljbilder på några av sakerna som finns i mitt barskåp. Då tänkte jag att det kanske fanns fler som ville titta lite närmre på sakerna.

I den så kallade "bar-delen" står alkoholen. De små falskorna längst fram är en tysk produkt som heter Kleiner Feigling (Lilla fegisen). De ska man dricka precis som en snaps men skillnaden är att man ska dricka dem ihop med öl. Man sveper alltså en sådan liten flaska och sedan dricker man lite öl. Resten är lite blandat, vodka, gin, vin med mera.

På den vänstra hyllan inne i "bar-delen" har jag små söta glas som jag hittade på Erikshjälpen. Jag tror att det är någon form av likörglas men jag är mycket osäker. Vi köpte dem egentligen inte för att använda dem utan för att vi tycker att de är vackra. (Ni får ursäkta men jag är usel på glas och vad de används till)

Under de söta glasen har jag 5 stycken skålar. Min gissning är att det är Ittala-skålar men ännu en gång är jag väldigt osäker. Perfekta för glass eller chokladpudding och vispgrädde!

På den högra hyllan står min mans favoritglas, hans ölglas. De är i kristall och av märket Nachtmann. Vi har 6 stycken av dessa men det är nu (tyvärr) endast 3 av glasen som har etiketten kvar. Under dessa glas hade det varit snyggt med en ishink från ISI.

Då vänder vi blicken mot dörrarna och i dörrfacken hittar vi lite olika glas. Såhär ser det ut i vänsterdörren.

Där hittar vi läckra coca cola glas som rymmer ca 20 cl (om jag inte missminner mig!) och de påminner om de gamla glasen man fick på diners i USA förr. De fyndades på någon loppis för en billig peng.

Något annat som fick plats i dörren var helt vanliga och ganska tråkiga snapsglas (väljer att inte visa närbild). Längst ner i dörren hittar vi något mycket roligare! Det är glögg-glas som jag fått av min bästa vännina i julklapp.

I den högra dörren hittar vi vad jag brukar kalla drinkglas (ibland kallar jag dem även grogg-glas) och ölglas. Dessa ölglas tycker jag bäst om att dricka ur.

Utanpå den högra dörren finns nyckelhålet som fattas en mässingsram (heter det så?). Om det är någon som har en över eller vet var jag kan få tag på en så får ni mer än gärna säga till.

Som de flesta av Er vet tycker jag om att göra saker lite mer mysiga och hemtrevliga. Därför fick blommorna min man gav mig äran att stå i en av mina 1950-talsvaser uppe på barskåpet. Till vänster om blommorna ställde jag en läcker liten fickplunta som är min mans och till höger ställde jag en snygg karaff.

Det är verkligen inte ofta vi dricker här hemma men en bar kan man ju ha bara för att det är en cool och snygg inredningsdetalj också.






Kommentarer
Postat av: Danjel

Skålarna kan vara Solaris från, just det, Ittala... måste dock se botten för att vara säker ;)

2010-09-24 @ 02:02:41
Postat av: Clinen

Danjel: Hehe, får kanske fixa fram en bild någon dag ;)

2010-09-24 @ 02:11:06
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Eli

Gillar grogglasen - och ordet grogglas!

2010-09-24 @ 11:34:52
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

Eli: Hahaha, kul att min "raggarsvenska" uppskattas. Det ordet hör man lite överallt när vi är ute på diverse cruisingar. "Var är mitt grogglas" Eller "Nu ska jag blanda mig en grogg".



(Dock vill jag påpeka att vi inte tillhör de stökiga och bråkiga "raggarna" utan vi tillhör dem som tar ut pensionärer på en cruisingrunda lite då och då)

2010-09-24 @ 12:09:33
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: The StarChief

Skall du sluta gnugga det där barskåpet i ansiktet på oss nu (läses med skoj)man blir bara sugen.

Jag kan i och för sig ta med virket.

Några snygga färgade glasskålar på toppen blir snyggt på toppen när det lyser upp genom dom

bra köp.

Såg du föresten den nya korsordstidningen du ser den på min blogg när du glider förbi.

2010-09-24 @ 23:28:26
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Clinen

StarChief: (Skrattar) När min läsare frågar, då levererar jag! ;) Ja, jag såg tidningen. Den måste jag skaffa!

2010-09-25 @ 00:45:25
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Stina

Hej!

Trevlig och snygg blogg du har med härligt porslin!



HAr en fråga. Hur gör man för att märka sina bilder så som du gjort - med ditt namn? Svara gärna till min mail!



TACK

2010-09-30 @ 22:31:09
URL: http://stajnich.blogg.se/
Postat av: Clinen

Stina: Tack för titten och välkommen tillbaka! Ska maila dig lite info. =)

2010-10-01 @ 11:02:34
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback