Nu börjar det hända lite...


...ute på torg och bakom många hörn. Det närmar sig vår och det dyker upp allt fler loppisbord lite här och var. Givetvis blir man nyfiken när man ser ett bort fyllt med alla möjliga små saker och man kan inte låt bli att gå fram och leta efter lite fynd. Jag har även hittat några nya second handbutiker i stan. I förra veckan besökte jag dem och fick med mig lite hem.


Det blev lite blandade saker och nöjd blev jag!

Jag hittade en bringare och en måttbägare ifrån IKEA och deras serie 365+. Jag vet dock inte säkert men gissar på att de är ifrån 1960-talet eller lite senare.



Det djupa uppläggningsfatet är ifrån Jie och ser ut såhär under:

Jag har flata uppläggningsfat i vad jag tror är samma serie sedan tidigare. De har ett annat nummer under men de har samma glasyr och kommer ifrån Jie.

Man skulle kunna tro att den lilla skålen med handtag är i samma serie från Jie men det är faktiskt en skål ifrån Bo Fajans. Skålen har denna stämpel:

Kryddburkarna påminner om Signe Persson Melins kryddburkar men jag tror inte att det är signe som gjort denna design. Såhär ser stämpeln ut i alla fall:

Kruset jag hittade ser ut att höra till kryddburkarna men det är lite mörkare. (Jag borde verkligen skaffa mig en bok om keramik så att jag kan hitta lite information) Såhär ser krusets stämpel ut:

Sist men inte minst blev det tillökning min lilla, lilla samling av rörstrands koppar och fat. Det blev en sockerskål. Tyvärr står det inget förutom Rörstrand på stämpeln. Under mina koppars fat står det 601 under det blå och 602 under det gula men jag har fortfarande inte lyckats hitta något om dem.

Såhär ser de ut när de är samlade. Jag vet att det inte är samma servis men jag tycker om att de inte är i samma färg och inte har riktigt samma storlek heller. Allt behöver ju inte vara perfekt matchat.



UPDATERING: Jag fick veta av Benny på porslinsbloggen att den gula koppen heter Kolorita. Den ska tydligen finnas i ljusblått och ljusgrönt, nästan lite limefärgad också. Den ljusblå finns det tyvärr inget namn på än men det kommer kanske. När jag sökte vidare på detta såg jag att koppen gjordes mellan 1958-1962, PERFEKT för min del!

Det blev lite andra fynd också men det får ni läsa om i ett annat inlägg.






Kommentarer
Postat av: Anna

Vilka fina fynd du gjorde!

jag älskar loppisar!

Postat av: The StarChief

häftiga prylar, det finn alltid något man hittar och varje gång man kommer hem med något blir man glad.

2010-03-23 @ 12:23:04
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Cicci

Åh, jag har också en sådan där skål! Den kommer du att få mycket glädje av... (; Och vilja SUPERSNYGGA koppar! Särskilt den blå. Vad är det för några?

2010-03-23 @ 23:43:57
URL: http://ciccistjusiga.blogg.se/
Postat av: Libby

Jag sätter en loppisfemma på att Porlsinsbloggen kan svara på koppfrågan. Snygga är de, kopparna.

2010-03-24 @ 00:07:34
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

Libby: Tack för tipset! Jag ska kika in där och fråga.



Cicci: Ja jag tror också att den blir använd mycket. Min man ville adoptera den. (Fniss)



StarChief: Ja, inte hade man köpt något om det inte gav en lite glädje. Alla prylar man inte har någon användning för eller som inte gör en glad är enligt mig en totalt onödig pryl.

2010-03-24 @ 11:06:14
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Benny

Tjena!

Jo, jag känner igen dessa, men är inte säker på om det är rätt fat du har, bilderna är för små för att kunna göra en bedömning och jag har aldrig sett dessa stämplade med namn, så därför blir jag nyfiken! Skicka mig lite mer bilder, större bilder och bilder på faten med stämplar så kan jag still nyfikenheten...och just det, den vänstra lite runda koppen heter "Kolorita", finns i ljusblått, gult, ljusgrönt, vitt mm. Den högra är namnlös, än så länge i alla fall! De hör INTE till samma servis, den högra har mycket kraftigare gods och gjordes troligen till kaféer och restauranter. Den finns i gult (som jag har), ljusblått, klarblå, flera gröna färger, och svart som jag kommer på just nu.

2010-03-24 @ 13:48:38
URL: http://porslinsbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback