Stilleben kallas det visst?


Som de flesta av er säkerligen redan vet tycker jag mycket om att ställa fram små mysiga detaljer som gör hemmet mer hemtrevligt. Det ska synas att någon bor här och inte vara stelt och strikt. Det spelar ingen roll om det är vardagsrummet, köket eller badrummet det handlar om. Överallt vill jag ha små söta detaljer som gör det hemtrevligt. Hos andra bloggare ser jag att detta kallas för små stilleben.

Ni minns kanske min specerihylla med perstorpsplatta? Några små kryddburkar fick äran att stå ovanpå hyllan men det såg lite tomt ut tyckte jag. Dessutom är det verkligen inte roligt att se de äckliga fettfläckarna på väggen från den gamle hyresgästen. (Hyresvärden har bestämt att renoveringen ska äga rum på Måndag och fyra dagar framåt! Nog för att jag vill få en fin lägenhet men måste de sabba julmyset med en renovering NU?)

På tradera och i secondhandaffärer kan man hitta mycket trevliga kokböcker och böcker med husmorstips. Här har jag placerat en bricka med perstorpsmönster för att dölja den äckliga väggen. Framför har jag satt tavelstativ med söta små receptböcker på. Jag har även böcker som berättar hur man konserverar frukter, bär och grönsaker. Hur man gör saft och marmelad med mera. Att frysa in mat är inte alltid så enkelt som man tror. Då kan det vara bra att ha en bok som lär en hur man ska göra på bästa sätt. Tekannan är nytillverkad. Den fyller man med vatten, ställer på spisen och när vattnet börjar koka tjuter det ur kannans pip.

Genast blev köket mycket mer personligt och inbjudande. Min specerihylla blev en fröjd för ögat och jag blev glad i själen! Nu i juletider kanske jag skulle ta fram en pepparkaksform eller två och lägga dit lite snyggt? Den lilla ljusstaken med det gröna ljuset ställde jag fram inför advent.

Hur gör Ni för att ert hem ska kännas hemtrevligt?






Kommentarer
Postat av: JJ

Om man bara har saker som man gillar väldigt mycket och som passar ihop så blir det automatiskt hemtrevligt tycker jag.

2010-12-09 @ 14:39:57
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Christin

Det blev en solklar förbättring med ditt stilleben.

Säkert inte sämre om du adderar en eller annan pepparkaksform eller annat juligt.

Kul att ni får renoverat men lite dålig tajming så nära julen...

2010-12-09 @ 17:16:43
Postat av: Clinen

JJ: Ja, allt handlar ju om hur man själv vill bo och hur man själv tycker att det blir hemtrevligt. =)



Christin: Tack! Ja jag är lite sur över att ha stök nu inför jul. Jag som precis har hunnit pynta! Nu ska allt ner igen =(

2010-12-09 @ 17:47:30
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: The StarChief

det blev riktigt bra, hoppas kaoset går över fort

2010-12-11 @ 13:14:18
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Fröken Pralin

Jättehäftig hylla, det var ett riktigt bra köp! Förstår att det är jobbigt att bo mitt i all renovering, och i allt julstök till råga på allt! Köket bor man ju praktiskt taget i den här tiden på året. Hoppas allt blir klart innan jul dock :).

2010-12-15 @ 22:58:52
Postat av: Clinen

Fröken Pralin: Om jag har tur blir de färdiga idag. =)

2010-12-16 @ 09:49:32
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback