Årets favoriter!


Då min resa började i Februari startar jag med mitt bästa fynd under den månaden. Här blir mitt favoritfynd en servis från Karlskrona porslin. Den har nämnts på bloggen många gånger. Jag pratar naturligtvis om servisen som heter Regina!




I Mars månad blev favoritfyndet en rakapparat från Philishave. En kul pryl som är rolig att titta på. Den går igång när man sätter i kontakten men den kommer inte användas. 

I April var jag på min första bakluckeloppis men det var inte här jag hittade månadens fynd. Jag fick veta att mina föräldrar köpt en radiomöbel till mig men eftersom jag inte fick hem möbeln denna månad räknas inte den heller som favoritfyndet denna månad. Favoritfyndet hittade jag på min dåvarande praktikplats. Ett litet telefonbord från Tingströms Valdemarsvik som är godkänt för serien BRA BOHAG. Det agerar inte längre som ett telefonbord utan står nu i min retrohörna i vardagsrummet istället.

I Maj månad blev det många fynd! Lampor, husmoderns köksalmanack, böcker ur serien När Var Hur med mera. Det bästa fyndet denna månad var ändå min radio! En underbar möbel som vi inte fick igång LP-spelaren på. Nu mera kan jag spela skivor på den men den behöver en liten genomgång så att den ska fungera bättre.

I Juni lyckades jag äntligen besöka ett café med 1950-tals känsla. Favoritfyndet blev egentligen mer än ett då jag fick tag i ett bord med perstorpsplatta, en vrålsnygg lampa och en liten radio med LP-spelare som vi inte kan få igång ljudet på mer än för att lyssna till radion. Här var det riktigt svårt att välja en favort bland dessa tre härliga saker men jag får nog ändå säga lampan! Jag älskar formerna och mönstret på lampan.

I Juli blev det massvis med utflykter. Vi besökte bland annat Fredriksdalsparken i Helsingborg, stranden i Åhus och filmmuseet i Kristianstad. Denna månads favoritfynd blev riktigt svårt att välja. Här fann jag min röda husmorspall, min snurrburk för specerier, tallrikar ur Rörstrands servis Aslög och den snygga 1950-1960-tals tapeten som blev tre tavlor. Favoritfyndet får nog ändå bli den röda husmorspallen eftersom den får mig att tänka på min mormor och helgerna jag spenderade hos henne när jag var liten.

I Augusti började det dra ihop sig för flytt till en större lägenhet och större lägenhet innebar mer 1950-tals möbler för min del. Månadens favoritfynd blev ett snyggt vardagsrumsbord som även min man föll för. Att bordet endast kostade mig 32 kronor (om jag inte missminner mig) gjorde verkligen inte saken sämre!

I September blev det dags för flytt och då blev det mindre tid över för att springa runt på loppis och second handbutiker. Favoritfyndet blev i alla fall ett barskåp från 1940-talet.

I Oktober bjöds det på snapsglas till baren, kryddhylla i teak, LP-skivor i mängder och massvis med dukar och gardiner inför jul men favoritfyndet blir nog en bok. Boken (som syns i mitten av bilden) heter Cambells Kungarike och kom ut 1957. En mycket bra bok som jag håller på att läsa.

I November var jag på min första porslinsmässa någonsin! Det var på Karlskronas Porslinsmuseum. Men månad bjöd inte bara på roliga saker. Tyvärr var olyckan framme och ett paket som jag sett fram emot otroligt mycket kom fram i miljoner bitar. Favoritfyndet blev min stringhylla (formodligen inte original men den är från tiden i alla fall). Längtar efter att få sätta upp den på väggen!

Då har vi kommit till årets sista månad. Denna månad har jag varit lite dålig på att uppdatera bloggen och visa mina fynd. Favoritfyndet denna månad är min nya bokhylla från Bräntorps. Året kunde inte ha slutat med ett bättre fynd än så tror jag.

Det känns som om bloggen funnits flera år men jag startade den inte förrän i mitten av Februari detta året. Det kändes spännande att starta upp bloggen och jag undrade om någon skulle fatta tycke för den eller inte. Jag har kanske inte många följare men de jag har är trogna följare som är med mig under resans gång med både tips gratulationer till olika fynd. Tack för att Ni velat följa med mig detta året! Jag hoppas Ni är med mig under 2011 också. Det ska bli spännande att se vad det året har att bjuda på.





Kommentarer
Postat av: Eli

Oj! Det känns som om din blogg funnits mycket längre än så! Tack för al rolig och intressant läsning under året och ett Gott Nytt Fyndår! (Svårt att toppa det där barskåpet, dock - vilken skönhet!)

2010-12-30 @ 14:50:50
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Khina

Kul att se hur flitig du varit under året. Många fina fynd blev det... GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och jag ser fram emot att få se hur du får till det hemma.

2010-12-30 @ 16:20:52
URL: http://gamlakonsum.blogspot.com
Postat av: Clinen

Eli: Ja det där barskåpet är en favorit. Det är verkligen vackert. Nästa år hoppas jag att jag hittar en golvlampa till min hörna. Antingen två-armad eller tre-armad. Gott Nytt till Dig med! =)



Khina: Tack =) Gott Nytt till Dig med!

2010-12-30 @ 17:11:06
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Linda

Wow, så mycket snyggt! Lampan, barskåpet, radion, pallen, bokhyllan... jag sitter bara och gapar! :)



Gott Nytt År, hoppas du fyndar minst lika mycket fint under nästa år!

2010-12-30 @ 17:18:21
URL: http://porslinan.blogspot.com
Postat av: Clinen

Linda: Tack! =) Gott Nytt till Dig med. Börjar bli lite fullt på möbler tycker jag men det ska nog bli ett och annat fynd nästa år också! =)

2010-12-30 @ 18:26:44
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Christin

Det har varit kul att följa ditt retroår.

Många fina fynd. Mina favoriter är nog taklampan och bokhyllan men även röda pallen, stringhyllan och barskåpet och allt det andra är jättetrevliga saker

Gott Nytt År !

2010-12-30 @ 20:01:45
Postat av: Katrin

Gillar verkligen din fina servis!

Ska bli kul att se dina fynd nästa år oxå.

Gott nytt år!

2010-12-30 @ 20:12:47
Postat av: Clinen

Christin: Tack! Roligt att du gillar bloggen och följer den troget. Det gör det hela mycket roligare. Gott Nytt till Dig med =)



Katrin: Visst är den läcker =) Gott Nytt till Dig också! =)

2010-12-30 @ 22:14:48
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback