Coca Cola - En tidlös dryck!


Coca cola har varit en populär dryck i Sverige sedan 1953 (den var egentligen populär innan dess men det var först nu den började säljas lagligt). Under 1950-1960-talet fick man sin coca cola på glasflaska. Man kunde få dem med 25 centiliter och 1 liter dryck i (Någon som vet om det fanns fler storlekar?).

Flaskorna har förändrats en hel del genom åren. (Denna bild hittade jag när jag sökte efter Coca cola på Google)

Idag köper vi coca cola på plastflaskor, så kallade pet-flaskor, i 50 centiliter 1,5 liter och 2 liter stora flaskor. Man kan även köpa 33 centiliter på aluminiumburk, på restauranger och caféer kan man få 33 centiliter i glasflaska och i vissa butiker kan man även få tag i 25 centiliters glasflaskor.  Läs mer om Coca cola på Wikipedia.

Min mamma hittade en 1 liter stor glasflaska i boden när de köpte sitt hus och eftersom hon vet hur tokig jag är i både 1950-talet och i coca cola gav hon flaskan till mig. Jag har ställt flaskan i min "mjölkhållare" tillsammans med två stycken 25 cl glasflaskor. De små flaskorna kom ut i butik för några år sedan som ett minne av hur flaskorna sett ut en gång i tiden. De små flaskorna är alltså nyproducerade men ack så mycket 1950-tal i alla fall.


Såhär ser det ut på diskbänken där mina flaskor står.
(P.s Lägg märke till retroflaskan med Yes diskmedel)

Visst är de läckra?



(The StarChief har gjort ett litet inlägg om sitt gamla CocaCola samlande, värt ett litet besök tycker jag)






Kommentarer
Postat av: The StarChief

Snyggt med Colaflaskor. Tack för tipset C skall lägg in några kommentarer ikväll om detta.

Att jag är en samlare har väl inte undgått någon vid det här laget.

Jag samlade just på Cola flaskor och Cola prylar

men insåg att det är ett bottenlöst hål det tar aldrig slut. Så jag sållde av hela samlingen men jag har någon kul pryl kvar.

Ett Mariekex och en slurk Cola gott.

Din vask påminner om vår inklusive yesflaskan hehe.



Undrar vad konkurentens diskmedel hette då kanske NO!



Ha de bra.

2010-04-16 @ 12:40:13
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Clinen

The StarChief: NO! Hahah den var bra den. Jag är nyfiken på vilket diskmedel som var populärt under 1950-talet. Yes kom ju inte förrän under 1960-talet.



Ja, coca cola kan man samla hur mycket som helst. Själv har jag bara dessa 3 flaskor. Det räcker gott och väl. Ser snyggt ut i hållaren på diskbänken.

2010-04-16 @ 13:00:03
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Nadja

Tusen tack! :D

2010-04-17 @ 01:56:49
URL: http://oldchicago.blogg.se/
Postat av: randiga tråden

Javisst är det snyggt.

2010-04-17 @ 08:11:23
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: anna

Vilken bra ide att använda flaskorna för att ha diskmedel i!

De äldre varianterna är ju betydligt snyggare än dagens pet-flaskor!

Postat av: Clinen

anna: Du har nog missuppfattat mig. Jag har endast Cola-flaskorna som prydnad. Det finns inget innehåll i dem. Diskmedlet finns endast i min retroflaska med Yes.



Fast din idé låter inte alls dum. Man skulle ju faktiskt kunna använda sig av vackra gamla flaskor för att ha diskmedel i istället för dessa fula plastiga saker som finns.

2010-04-17 @ 10:19:46
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Anta Snaque

Kul med Coca Cola-flaskorna på diskbänken. Nostalgi!

På min diskbänk står en gammal pumpflaska (och den ser ut som en gammal pump) från kosmetikföretaget AVON, fylld med YES diskmedel. (Från början innehöll den handkräm.)

Såg att du hade en gammal Electrolux Assistent (hushållsmaskin) på en bild häromdagen. Precis en sådan har jag ärvt efter min mor, hon fick den av far julen 1960, så den blir femtio år i år. Fungerar fortfarande perfekt!

2010-04-17 @ 13:30:11
URL: http://antasnaque.blogspot.com
Postat av: Clinen

Anta Snaque : Välkommen hit!

Vilket roligt sätt att förvara diskmedlet på! Finns det någon bild på denna "pump"? Blev nyfiken på den.



1960? Jaså, där ser man. Förr gjordes saker med kvalité! Det skulle vara hållbart då det var dyrt att köpa nytt. Det är fortfarande dyrt att köpa nytt men modellerna görs inte alls med samma kvalité. Kul att din fortfarande fungerar. Jag är riktigt sugen på att fråga om man kan få köpa skyltexemplaret jag hittat.

2010-04-17 @ 13:41:39
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: SweGizmo

Gillar denna Bloggen :)

2010-08-19 @ 23:11:37
URL: http://swegizmo.blogg.se/
Postat av: Clinen

SweGizmo: Tack så mycket! =)

2010-08-20 @ 10:50:21
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: M i n d i

Hej hopp!

Jag undrar om du vet hur gammal flaskan i mitten kan vara? :) Vi hittade nämligen en sån på vårat jobb häromdagen och det skulle vara roligt att veta. :)



MVH

2011-11-09 @ 09:22:07
URL: http://mindisrosadagar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback