Välkommen in i mitt kök!


Jag har kanske nämnt för Er att jag köpte ett köksbord med perstorpsplattan som jag fick renovera lite? Det bordet har nu fått sin rätta plats i vårt nya kök tillsammans med min Prebenstol från IKEA. (Lägg märke till det läckra golvet! Enligt mormor är detta typiskt 1950-tal)

På bordet har jag lagt en härlig duk, ställt upp mitt kryddställ från Jie, dukat fram knäckebrödskorgen och äggkoppar. I fönsterkarmen står min härliga batteridrivna radio/LP-singel spelare, Gustavbergs droppformade skål Gefyr med hemodlade tomater, mina coca cola flaskor och lite tekannor.

I taket hänger min härligt röda kökslampa! Den ger mig mycket glädje. Jag älskar formen på glaskupan.

I ett litet hörn vid diskbänkens slut har jag placerat min röda husmorspall. Den får köket att se väldigt hemtrevligt ut tycker jag! Jag har lyckats hitta nya "tassar" till den också så nu är den ännu finare än innan. (P.s lägg märke till skärmaskinen på micron!) Micron ska INTE bo där utan vi ska skaffa ett skåp som är tvådelat (tyvärr inte retro utan modernt IKEA). I underdelen ska vi ha vår Disney julservis och i överdelen ska det vara te-muggar. Mellan skåpet och vitrindelen kommer det finnas ett utrymme där micron ska få ta plats.

På väggen hänger ett av mina senaste Traderafynd, nämligen en spcerihylla med perstorpsplattan. Tyvärr (till min stora besvikelse!) var posten inte varsam så den fick sig några smällar. Dock fick jag behålla hyllan och jag fick alla pengar tillbaka av säljaren så jag känner mig ganska nöjd ändå! (Jag ber om ursäkt över de äckliga fläckarna på väggen. Denna tapet ska bytas så fort vi får det godkänt av vår hyresvärd. Såhär kan vi ju verkligen inte bo!)

Här ser Ni hyllan från sidan. Jag lyckades inte fånga själva perstorpsmönstret på bild. Mönstert sitter på hyllplanet, sidorna är vita. Det är verkligen inte lätt att få mönstret på bild!

Mitt söta lilla kryddställ i Teak flyttade från en köksfläkt till en annan och precis som innan pryder det sin plats väl! Här fick även ett par söta ljusstakar ge lite trevlig stämning.

Längst in i köket finns det en mysig hörna. Här står min snurrburk med specerier och lite annat smått och gott som man kan tänkas behöva i ett kök.

Hur ser Era kök ut? Det skulle vara roligt om Ni ville göra ett inlägg där man får se Era retrokök!





Kommentarer
Postat av: Christin

Så fint du har det i köket ! Lampan, pallen, specerihyllan och snurrburkarna inte minst.

2010-09-11 @ 17:03:23
Postat av: Moster Mjölgumpa

Härlig specerihylla från Perstorp. Är det deras egna plastbehållare som sitter där också. Jag tycker att jag känner igen dem, har själv sådana i köket. Original sedan huset byggdes.

2010-09-11 @ 17:05:51
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: Clinen

Christin: Tack! =)



Moster Mjölguma: Jag tror att det är original plastbehållare som sitter där men jag vet ej säkert. Det sitter ett T och ett K lite sådär över varandra i botten på behållarna.

Det jag inte blir klok på är om detta är ett hemmabygge eller om det var något som tillverkades under slutet på 50-talet början på 60-talet.

2010-09-11 @ 17:40:17
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Anna

Häftigt! Spcerihyllan var riktigt fin!

2010-09-12 @ 18:19:23
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Clinen

Anna: Ja, det är bara synd att den gick sönder i postens hantering! =(

2010-09-12 @ 19:17:17
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Moster Mjölgumpa

Under mina står det Perstops Produkt. Men dina ser ändå exakt likadana ut på handtagen.

2010-09-12 @ 21:20:12
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: Clinen

Moster Mjölgumpa: Aha, där ser man! Då är mina förmodligen inte original. Men jag tror faktiskt att min hylla är ett hemmabygge. Känns lite som det.

2010-09-12 @ 22:00:31
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Eli

Vilken otroligt cool specerihylla! Och den lampan är verkligen pricken över i:et. Wow, säger jag om din inredning både i kök och vardagsrum!

2010-09-13 @ 10:07:41
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

Eli: Tack! Kul att det uppskattas av fler =)

2010-09-13 @ 18:44:24
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback