Min första porslinsmässa! (del 1)


I helgen var det mässa på Karlskronas porslinsmuseum och eftersom jag har min familj där uppe passade vi på att åka upp. Det ångrar jag verkligen inte! Där var ungefär 17 utställare som sålde porslin, glas, bestick, prydnader och mycket mer.

När vi kom fram till mässan på Lördagen var vi lite tidiga så vi fick vänta på att de skulle öppna portarna. Vi blev de första att kliva innanför dörren och det kändes väldigt pirrigt måste jag säga.

Det var inte så mycket folk de första timmarna under mässan vilket var skönt. Då kunde man titta på allt man ville i lugn och ro utan att behöva trängas vid borden.

Det fanns otroligt mycket att titta på och det första som fångade min uppmärksamhet var givetvis denna stringhylla.

Mon Amie och Berså fanns det massvis av i början av salen. Det såg riktigt läckert ut när det var uppdukat på det viset. Men vad är det för blå servis som skymtar till höger om Berså? Det glömde jag kolla!

Det fanns gott om bestick, ljusstakar och vaser i silver.

Vad har vi här då? Det är samma bestick som jag fått av min mormor och det är första gången jag får se teskedarna. De verkar vara svåra att hitta i den modellen, det är lättare att hitta bestick i den "avtrubbade" modellen.

Dessa söta små grötskålar fick hjärtat att slå några extra slag. Det fanns även en stor skål att ha gröten i när den serveras. Det är Stavangerflint från Norge. (Jag älskar julen, den är fylld med så mycket värme, dofter och levande ljus)

Är inte detta en Reginaservis med en annan typ av dekor?

Denna servis fanns det många av med olika dekorer. Jag blir nästan lite sugen på att smala ihop alla de olika Reginadekorerna.

Över lag verkade det vara just kaffe- och teserviser som det fanns mest av till salu. Både vuxenserviser och barnserviser.

Men det fanns även gott om eldfast porslin och läckra vaser. Här är en del av den eldfasta serien Gefyr av Stig Lindberg. Jag har en likadan i modell mindre.

 Vaser, krukor och ljusstakar så långt ögat kan nå.

Klockan 11 gick vi och lyssnade på föredrag om Stig Lindberg (mer om detta i ett annat inlägg) och när vi kom tillbaka till mässhallen igen var det fullt med folk och betydligt svårare att komma fram och titta på saker vid borden. Tack och lov var vi nästan färdiga innan allt folk kom så vi behövde inte trängas någon längre stund.






Kommentarer
Postat av: Randiga Tråden

Så kul att gå runt där och kika på allt fint.

2010-11-09 @ 13:31:26
URL: http://randigatraden.blogspot.com
Postat av: Clinen

Randiga Tråden: Verkligen! =)

2010-11-09 @ 15:02:47
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Christin

Så trevligt !

Gissar att du visar något köp i del 2...:-)

2010-11-09 @ 19:27:14
Postat av: form55

Den blå servisen är väl Gefyr.

Jag hade gärna spenderat några timmar där!

Blev det något inköpt?

2010-11-09 @ 21:06:48
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Eli

Jag undrar också över den blå servisen! Har frågat hos Porslin och Nostalgi som ju också var där.

2010-11-09 @ 23:31:44
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: Clinen

form55: Det kommer i ett annat inlägg ;)



Eli: Det kan vara som form55 säger, Gefyr.

2010-11-10 @ 10:57:33
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Elin

Det är tydligt Gefyr på bilden!

2011-04-06 @ 09:55:23
URL: http://elinannakristinapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback