Välkommen in i mitt vardagsrum!


Idag tänkte jag fortsätta på min lilla rundtur i den nya lägenheten. Sist visade jag mitt kök men idag tänkte jag visa min favortit"hörna".

Vardagsrummet har blivit indelat i två delar. Den ena sidan är modern och den andra sidan är en blandning av 40/50/60-tal. Tapeten är ljust grå med en fondvägg i samma färg fast med lite annorlunda mönster på. Går man nära en av väggarna och tittar på tapeten kan man ana lite rester från 1950-talet. Där finns nämligen ett svagt mönster som påminner om just detta. (Mönstret gör sig tyvärr inte på bild!)

Om jag känner Er läsare rätt är Ni inte intresserade av den moderna delen och därför håller vi oss till "retrohörnan". Radion som jag fick av mina föräldrar har fått en härlig hedersplats där alla kan titta och lyssna på den. Vardagsrumsbordet minns Ni kanske att vi hittade på en loppis för ett litet tag sedan för ynka 32 kronor?

Det lilla bordet mellan de två fåtöljerna hade vi i hallen i den gamla lägenheten. Där fungerade det som ett telefonbord. Nu har det istället blivit en mysig detalj i mitt vardagsrum. Här får mina filmstjärnor stå och glänsa. Det är förvisso inga riktiga filmstjärnor utan (från vänster till höger) min farmor och min mormor. Fotot i mitten är från min mormors bröllopsdag. Tyvärr har jag inga foton på morfar och farfar ännu.

Fåtöljerna har jag fått av min farmor och hon har i sin tur fått dem av sin mor. Detta får mig att tro att de är från 40-talet någon gång men jag vet inte säkert då min farmor inte minns när hennes mor fick dem.

Tyvärr måste jag ha filtarna över fåtöljerna då mina katter inte var så snälla mot dem när jag först fick hem dem. Med tanke på hur de är konstruerade har jag inte vågat köpa något tyg och försökt klä om dem. Jag får forska lite i det innan jag tar mig an den uppgiften!

Mitt i taket har vi satt upp min allra finaste taklampa! Ni minns kanske att jag berättade att jag fick den för ynka 200 kronor? Fynd!



Se så vackert den lyser!

I det (tyvärr moderna) vitrinskåpet har jag en del retroprylar i sina originalaskar, lite olika vaser och givetvis min älskade Regina-servis!

Här trivs jag väldigt bra! Fåtöljerna är inte bara snygga och inbjudande, de är väldigt sköna att sitta i också. (Haha, jag ser så koncentrerad och sur ut eftersom jag sitter och tittar på Idol) Tanken är att vi ska ha en snygg lampa i hörnet bakom fåtöljen där jag sitter. Drömmen är att hitta en tre-armad lampa med blomliknande lampskärmar eller en tre-armad och tre-färgad lampa där skärmarna är lite raket eller strutformade. Ni vet säkert vilka lampor jag tänker på även om jag inte är så bra på att förklara?

Till och med katten trivs i den härliga retrohörnan och det brukar alltid vara ett gott tecken. Det sägs ju att katten alltid tar hemmets bästa plats!

Jag avslutar dagens rundvandring med att säga: Hur ser Era vardagsrum ut? Gör gärna ett inlägg så Vi andra kan få se hur Ni har det där hemma. (Ja, jag är väldigt nyfiken av mig!)





Kommentarer
Postat av: Susanna

Jag håller ju också på med en liten "hemma hos-serie" i min blogg. Kanske jag får ta vardagsrummet som nästa rum då :-)

2010-09-12 @ 19:56:24
URL: http://brownbeans.wordpress.com/
Postat av: Anna

Åh så fint! Vilken fin duk "filmstjärnorna" står på :) Och taklampan är ju helt underbar!!!

2010-09-13 @ 08:20:54
URL: http://www.ljuva50tal.blogspot.com
Postat av: Eli

Så fint!!! Fåtöljerna är ju ett par riktiga skönheter, och du har verkligen fått ihop en trivsam retrohörna. Jag förstår att katten trivs där! Jag ska lyda din uppmaning när jag fått upp kornischen.

2010-09-13 @ 10:05:03
Postat av: Christin

Vilken fin hörna du fixat till ! Det blir säkert mer så småningom...Vad synd att snygga fåtöljerna fått sån omild behandling men du hittar kanske retroinpirerade filtar typ mormorsrutor eller annat att piffa upp dom med.

2010-09-13 @ 20:25:45
Postat av: StarChief

det blev ju riktigt snyggt förstår att du är nöjd, vår katt landar oxå gensat i nyköpta möbler eller

i dom möbler man helst inte vill att den skall gilla.

Japp det var jag som nog bjöd över dig på tidningarna jag kom in på sidan när det var typ några minuter kvar så jag bara slängde iväg några bud, får jag dubbletter så är du först i kön.

2010-09-13 @ 21:00:03
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Clinen

Christin: Ja den kommer kanske utökas med tiden. Det vet man aldrig. Jag ska i alla fall köpa canvastavlor och göra egna tavlor av en tapet som jag hittade på Erikshjälpen för ett tag sedan. Ska bli spännande och se hur det blir.



StarChief: Där ser man! Ja du får höra av dig om du fick någon som du redan hade.

2010-09-13 @ 22:56:57
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Retrolux

Åh, äntligen tillbaka efter intensivt flyttande!? Bra.



En trevlig tanke det där med att visa hur vi har det hemma. Jag kanske tar dig på orden om jag får tråkigt en dag.

2010-09-14 @ 00:18:34
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Clinen

Retrolux: Japp, nu är jag tillbaka. Jag ska FÖRSÖKA att uppdatera bloggen lite oftare nu. =)

2010-09-14 @ 10:38:14
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Sonia

Väldans snygg lampa!!



Ang fåtöljerna har jag för mig att man förr ofta la över spetsdukar på ovandelen för att pynta men säkert oxå för att skydda. Se om du hittar några i storleken större som både pryder o döljer. Eller som någon annan föreslog, filtar. Men spetsdukar känns mer retro o dessutom mkt prydligare =o)

2010-12-09 @ 08:37:33
Postat av: Clinen

Sonia: Som du ser har jag lagt filtar över men tanken är att jag ska hitta 1950-tals filtar till ett vettigt pris att ha istället för dessa moderna i fleece. =)

2010-12-09 @ 10:05:35
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback