Fisken är serverad!


Sägs det inte att en "äkta husmor" fixa middagen helt själv, allt från inköp till servering?
Denna lilla husmor kan stolt säga att hon fixade fisken på egen hand! Den 4 Maj styrde vi bilarna på jobb mot Malmö och ner till hamnen där vi möttes upp av båten "Pelle".

Det tog någon timme men plötsligt fick napp och inte bara en gång utan FEM gånger! Jag kunde knappt tro att det var sant. De två första Torskarna:


(P.s jag fick ingen hjälp med att ta upp dem. Det klarade jag helt på egen hand!)

När jag kom hem med fiskarna var det dags att inspektera dem.



Sedan skulle de rensas, något jag aldrig gjort tidigare! Jag har fiskat när jag var yngre men då har jag nästan aldrig fått napp och inte sådana stora fiskar. Dessutom tog alltid mina föräldrar hand om fisken efter att den kommit upp på land.



För att vara första gången tycker jag att filéerna blev ganska fina.



Jag lyckades fånga en Horngädda också. Den var lite speciell att rensa då alla inälvor blir avlånga precis som fisken själv. (Jag tyckte det var spännande att inspektera och rensa fiskarna måste jag säga. Jag trodde att jag skulle bli äcklad)



Horngäddan blev kryddad med smör, saften av en halv pressad citron, salt och citronpeppar. Sedan packades den in i folie och fick ligga i ugnen ca 20-25 minuter.



En del av Torsken bjöds mormor på i fredags och den blev mycket uppskattad. Jag känner mig riktigt stolt och nöjd med att ha klarat allt detta på egen hand. (Ska jag vara helt ärlig trodde jag aldrig att jag skulle klara av detta helt själv)

Nu tycker jag att alla husmödrar ska bege sig ut på en fisketur och skaffa sig riktigt färsk och god fisk!






Kommentarer
Postat av: anna

vad duktig du är!

En äkta "husmor"!

Postat av: Clinen

anna: TACK! =)

2010-05-16 @ 14:39:28
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback