Vilken är din favorit?


Det börjar bli en liten samling av damtidningar här hemma. Jag har ännu bara läst delar i olika nummer av Hela världen. De första tidningarna som kom hit var just Hela världen och det var min vän i Göteborg som hade lyckats få tag i sex nummer av tidningen. Han hade hittat tidningar från 1948-1950. Själv har jag hittat två stycken från 1960 och har alltså nu åtta nummer.

I en blogg (minns tyvärr ej vilken!) fick jag syn på några nummer av Femina ifrån 1950-talet någon gång och blev sugen på att få tag i några. Givetvis såg jag tio nummer av tidningen på Tradera. Jag har länge hållt mig borta från Tradera eftersom jag inte vill hamna i situationer där man inte tänker sig för och råkar bjuda på mer än vad kontot tillåter. Dock kunde jag verkligen inte motstå när jag hade chansen att få tio hela nummer av Femina!

På Tradera fanns det inte bara Femina utan det fanns även Allers. Det är roligt att se hur de olika tidningarna skiljer sig åt i både utseende och innehåll och därför kunde jag inte låta bli att bjuda på sex nummer av Allers heller. (Det finns många fler tidningar än Femina och Allers på Tradera just nu men för min del blir det inte några tidningar på ett ganska bra tag)

Min vän i Göteborg tycker det är roligt att hitta lite udda saker. Dessa små tidningar(?) är tryckta för hemmafruar. Den första tidningen är en bruksanvisning och receptbok som lär oss att använda en el-spis. Den andra tidningen lär oss hur vi ska göra när vi tvättar.



Har Du några tidningar från 1940-1960? Vilken är i så fall Din favorittidning?






Kommentarer
Postat av: Libby

Kul att se tidningarna. Mina favoriter från 1950-talet är:

1) Allt i Hemmet (för att man får se hur det var inrett, och för att man ofta hittar annonser som visar de saker som nu säljs i antikbutiker och loppisar)

2) Femina, sent 1950-tal (mycket inredning här också, och så är tidningen tjusig)

3) Hemmets Veckotidning, mitten och sent 50-tal (enbart för de oerhört vackra förstasidorna med bilder på filmstjärnor och andra kvinnor)

Även Hela världen har ju finfina omslag!

2010-03-28 @ 22:11:06
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/
Postat av: The StarChief

Jag måste nog säga att jag gillar alla typ tidskrifter från sent 40 till tidigt 60 tal.

Hittade ett gäng igår som jag tänkte lägga in bilder på ikväll.

Det finns alltid någon kul bild eller text.

2010-03-29 @ 12:30:39
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Cinna

Så kul med gamla tidningar och när man tittar i dem ser man att det inte är mycket som är nytt under solen....allt kommer igen fast i en annan tappning. Jag köpte två amerikanska tidningar "the ladies home journal" från tidigt 1900-tal. Kom på att jag måste leta reda på var de tagit vägen:) ha det gott!

2010-03-29 @ 16:16:07
URL: http://tusenvaser.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback