Vi har blivit med stol...


För någon vecka sedan slog jag till på en stol som jag kikat på sedan januari ungefär. Då var det bara en stol som såg ut att komma från 60-talet och inget märkvärdigt direkt men nu blev den intressant. Jag har nämligen skaffat mig ett köksbord med perstorpsplattan (inlägg kommer) som jag har slipat ner och lackar om. Jag hade faktiskt inte ens lyft på stolen utan bara tittat på den (dagligen) sedan januari (vi hade den i butiken på jobb).

När jag köpte den var den nästan svart av all smuts den fått på sig genom åren.
Lite kul med sittdynan. Jag tror den är från 60-talet den med.
Den satt så fint på stolen när den lämnades i butiken.

 

När husmor fick hem stolen och gav den lite kärlek och omsorg
blev den så gott som ny igen! Se så vacker den är.



Det roliga är att när jag väl hade köpt den fick jag för mig att jag skulle titta
på undrsidan. Jag trodde inte att jag skulle hitta något men det gjorde jag!
(Om någon har mer info får ni gärna lägga en kommentar!)



Nu är jag alltså en lycklig ägare till en PREBEN-stol från IKEA!
Då ska jag bara lyckas hitta 3 stycken till.

Åååh, vad fint mitt kök ska bli med min nya stol och mitt nya köksbord.






Kommentarer
Postat av: Libby

Grattis till den fina stolen! Charmig dyna också. Lägger till Preben på listan över grjeer att spana efter åt andra!

2010-07-01 @ 11:15:45
Postat av: The StarMan

Fin stol, Vet du när Preben kom?

2010-07-01 @ 23:32:46
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: Clinen

Libby: Tack! Och tack för att du lägger till mig på listan. =) Alltid trevligt =)



The StarMan: Tack. Nej jag har ingen aning om när den kom men jag skulle tippa på någon gång under 1960-talet.

2010-07-02 @ 10:06:37
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: JJ

Den fanns inte med i min katalog från -65. Just denna stolen tror jag tyvärr är ganska ny, men den kan ha varit med i många år.

2010-07-02 @ 22:23:31
Postat av: Clinen

JJ: Jag tror den är från någon gång under 60-talet. Har inte sett den i IKEAs sortiment under min tid vad jag kan minnas.



Det är inte alltid IKEA har med saker som är något år gammalt i sina kataloger så antingen kom den innan eller efter 65 skulle jag tro. =)

2010-07-03 @ 00:41:22
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Moster Mjölgumpa

Jag hittade Preben i Ikeakatalogen från 1976. Den finns inte med i 74-75års kataloger. Den kostade 37 kronor och fanns även röd- grön- och brunbetsad.

2010-07-13 @ 23:10:21
URL: http://mjolgumpa.blogspot.com
Postat av: Clinen

Moster Mjölgumpa: Jaså, 1976? Så pass sent. Undrar om den kom först då eller om den fanns tidigare. Jag vet ej varför men jag har fått för mig att den är från 60-talet. Men det spelar egentligen ingen roll. Jag gillar den ändå och hoppas på att hitta 3 till =)

2010-07-16 @ 19:42:48
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback