Vilken fiffig liten sak!


Idag gick jag in på Uggleboden. Det är en liten, liten second handbutik som ligger i Lund (nere i skåne för den som inte vet). Där säljs det hushållsartiklar, kläder, hanndukar, sängkläder, tyger med mera. Många gånger går man bara förbi den lilla butiken utan att tänka på den och oftast vandrar man inte på den gatan alls. 

På mitt nuvarande jobb har jag lärt känna en av de som står i butiken och tänkte jag att jag kunde ta mig en liten sväng inom och se om de kunde tänkas ha något fynd. Minsann! De hade några småsaker som fångade mitt intresse. Bland annat denna läckra...


Kan du gissa vad det är?

...lökhållare, närmare bestämt en "Hacke Lökhållare". Direkt när jag fick syn på den började jag le och kände mig lite varm inombords. Väl värd sina 5 kr tycker jag!

Det är Henry Hulthén ifrån Helsingborg som kommit på denna fiffiga uppfinning någon gång efter 1954. (Vill du veta lite mer om honom kan du läsa en artikel ur Helsingborgs Dagblad här)

Några andra fynd var en flasköppnare i Teak och stainless steel 5 kr,



två kaffemått 5 kr st,


ett fat i rostfritt stål 5 kr (kan det vara ett askfat?)

och sist men inte minst fick jag tag i fem små teskedar med benvit bakelit för 5 kr men de får ni se i ett annat inlägg lite senare.






Kommentarer
Postat av: Libby

Mycket snygg flasköppnare!

2010-02-16 @ 16:23:02
URL: http://femtiotalsjakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback