Tips från Husmor!


Elina frågade i en kommentar om jag inte kunde berätta hur jag fick min röda kökspall så ren och fin. Jo men visst kan jag det!

Det första man gör är att ta fram en liten hink (eller som i mitt fall en gammal lingonburk). Man fyller den till lite mer än hälften med varmt vatten (akta så det inte är för varmt då Du ska stoppa ner handen i det).

Sedan plockar man fram en tvättsvamp. Här valde jag en svamp som är lite större och mer greppvänlig då jag tänkte att det skulle ta lite tid att få pallen ren.

Sist men absolut inte minst plockar man fram en flaska med Jif. Detta ska dock inte användas på lite mer ömtåliga ytor eller på glas då det har en liten slipeffekt (det samma gäller för svampen). Häll en klick Jif på tvättsvampen eller på pallen. Nu är det bara att sätta igång och skrubba. Tänk på att försöka skrubba med svampen i alla skåror och hörn. Ibland ser man inte var smutsen sitter förrän man fått bort den! Skölj av svampen med jämna mellanrum i den lilla hinken och tillsätt sedan en ny klick Jif (upprepa tills smutsen försvunnit).

Har man lyckats få färgfläckar på pallen (som jag hade på min) kan man försiktigt försöka skrapa av det med nageln eller en liten kniv.

Torka av pallen ordentligt med en våt trasa eller gör som jag gjorde, skölj den försiktigt i duschen och torka sedan av den med en handduk eller lite hushållspapper. Sedan är pallen ren, fin och redo att användas!

Jag hoppas att detta ska hjälpa Er i framtiden när Ni får tag i saker som är riktigt smutsiga och kräver en del omsorg!






Kommentarer
Postat av: Elina

Jag har både Jif och skrubbsvamp hemma så nu behövs bara en pall ! Haha.. Jag har själv länge letat efter just en sån pall men bara hittat i riktigt dåligt skick eller väldigt dyra. Röda korset här i min hemstad har 3 st i fint skick i olika färger som dem vägrar sälja för att dem använder dem i affären! arg :D

2010-08-10 @ 16:33:23
URL: http://blow.blogg.se/
Postat av: Clinen

Elina: Fy vad drygt! Jag har också stött på pallar som de använder i butikerna. Himla onödigt, de kan ju köpa in moderna till det och låta oss få dem gamla läckra! ;) Hehe

2010-08-10 @ 18:44:07
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback