Här snackas det FYND!


Igår hade de Söndagsloppis överallt i Genarp (en liten håla nere i Skåne) men vi hade siktet på Genarp IF´s loppmarknad. När vi kom fram insåg jag att jag hade en budget på exakt 102 kronor. Som vanligt när det gäller olika ungdomsklubbar tog de 20 kronor i inträde även om det inte har funnits någon information om detta tidigare. (Det är riktigt dålig stil att göra så tycker jag! Tar man inträde får man skriva ut det i annonserna också.) "Jaha, det var ju typiskt" tänkte jag och förlorade 40 kronor av min budget direkt. Självklart började regnet ösa ner också. Dock vände min tur när vi väl var inne på området.

Det första jag fick syn på som var av intresse var åtta gafflar och en kniv i svart bakelit. Försäljaren velade mellan 5 kronor och 10 kronor för alla delar sedan sa han: "Ge vad du tycker det är värt". Givetvis svarade jag: "Eftersom Du nämnde 5 kronor får Du det". (Det gäller att vara smart och tjäna så mycket som möjligt när man går på loppis med snål budget!)

Sedan såg jag denna söta assiett från Tyskland. Jag tror att jag har sett sådana förr men denna gång kunde jag inte motstå längre. Mönstret och färgerna är så ljuvliga tycker jag! Kanske lite överpris men jag betalade glatt 10 kronor.

Efter assietten kom jag fram till ett bord med ljusstakar och där föll jag för dessa norska "blommor" för 5 kronor.



Märket säger att ljusstakarna är Oslo Metall från Norge.

Sedan fick jag syn på en söt liten väggbonad för julen. Äntligen har vi någonstans att lägga våra julhälsningar! Den blev min för 5 kronor.

Vi fortsatte på julkänslan och köpte en liten julgransfot för 5 kronor. Jag undrar om den håller för en sådan kungsgran som vi brukar köpa?

Det bästa fyndet var detta otroligt läckra soffbord! När vi fick synd på det blev både jag och min (läs och häpna!) man förälskade i det. Vi frågade en av killarna om priset på bordet och han såg ut som ett frågetecken. 

Till sist sa han "Ge ett bud". En titt i plånboken gav mig 32 kronor att handla för. "Ja, ta ni det för det priset" sa den lille killen så vi lämnade pengarna, tog bordet snabbt och gick mot bilen. WOW, vilket fynd! 32 kronor för ett snyggt soffbord.

Jag skulle tippa på sent 1950-tal eller 1960-tal. Tyvärr finns det ingen stämpel eller någon annan märkning på bordet. Någon av mina läsare kanske har lite mer information? Undrar vad det är för trä?

Lägg märke till "tassarna" på bordsbenen.

Behöver jag ens nämna att jag är otroligt NÖJD med mina fynd!?





Kommentarer
Postat av: Christin

Vad kul att dina pengar trots allt räckte till så många fina grejer !

Du verkar vara en hejare på att pruta :-)

2010-08-23 @ 16:28:25
Postat av: Clinen

Christin: Det roliga är att jag inte prutade en enda gång! =)

2010-08-23 @ 16:37:04
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/
Postat av: Lybtar

Av alla dina fynd så fastnade jag för tomtebonaden. den kommer att bli så fin på väggen med julkorten i.

Måste leta en sådan jag med.

2010-08-23 @ 19:54:33
URL: http://porslinochnostalgi.blogspot.com
Postat av: StarChief

Fina fynd, bordet var snyggt tippar på sent femti ellr tidigt 60 blev inne med metall på ben mm då.

2010-08-23 @ 21:39:00
URL: http://starchief.blogg.se/
Postat av: form55

Bordet är lite småinspirerat av sengustaviansk stil, blandat med 60-tal. Klart udda.

2010-08-23 @ 22:47:38
URL: http://jjform55.blogspot.com/
Postat av: Retrolux

Grattis till alla ljuva fynd!

2010-08-23 @ 22:48:34
URL: http://retrolux.blogg.se/
Postat av: Clinen

Lybtar: Se där! Den trodde jag inte skulle få någon värst uppmärksamhet. Kul. =)



StarChief & Form55: Ja, jag har också fått lite tidigt 60-tals känsla över bordet. Ska bli kul att se hur det ser ut när det kommer på sin rätta plats!



Retrolux: Tack! =)

2010-08-24 @ 10:21:44
URL: http://clinensljuvafemtiotal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? (det är så tråkigt att se "anonym" här)
Kom ihåg mig?


E-postadress: (måste anges men publiceras ej!)



URL/Bloggadress:



Lätta ditt hjärta här... (Tänk på att jag svarar här inne)

Trackback